Social Icons

Khamis, 10 Oktober 2013

Menakutkan! Lihat Bagaimana Keadaan Sebenar Ribut Pasir.

Bila keadaan tenang bertukar menjadi ribut pasir! Apa yang kita tahu ribut pasir mempunyai pelbagai jenis antaranya yang terkenal ribut pasir hitam Haboob dan Simum. Apabila dilihat ribut jenis ini seperti satu dinding yang kukuh terbina dari habuk hampir bermeter tinggi, ianya bergerak ke seluruh pasir dan membawa kegelapan ke kawasan-kawasan yang terbesar di dunia. Pergerakan ribut pasir ini disertai dengan angin yang panas (sehingga 40 darjah Celsius). Ianya  bertiup sama dengan kelajuan taufan...Apa yang kelihatan kejadian ribut pasir ini agak melampau dan menakutkan. 
Walaubagaimanapun kejadian seperti ini sebenarnya merupakan kejadian yang biasa di Afrika dan Timur Tengah. Ianya adalah fenomena zarah-zarah debu dibawa oleh udara telah mewujudkan satu barisan yang bergerak. Perolakan udara sejuk atas tanah dipanaskan mengekalkan ribut dan menyimpan habuk yang bergolek.


Padang Pasir Negev Israel

Lihat dalam gambar, ribut pasir itu yang datang dari Sinai menuju ke padang pasir Negev Israel (dengan kelajuan appr. 40 bsj). Menurut jurugambar Ben Eviathar dari Zedeff, ketinggian dinding Pasir juga di laporkan mencecah atau melebihi 4,000 meter.


Ribut pasir di padang pasir Negev Israel.


Ribut pasir di padang pasir Negev Israel.


Ribut pasir di Khartoum, Sudan


Ribut pasir di Khartoum, Sudan

Inilah fakta yang membimbangkan: Ribut pasir sekarang berlaku sepuluh kali lebih kerap berbanding lima puluh tahun yang lalu. Sebagai contoh, Mauritania mempunyai hanya dua ribut setahun awal tahun enam puluhan, sekarang ianya lebih kerap berlaku dari perbandingan dahulu. Pasir Sahara ini juga telah dihantar ke arah Lautan Atlantik untuk mempercepatkan kadar (lima kali pertumbuhan dalam satu tahun, sejak 2006!) - Walau bagaimanapun, ini mungkin satu perkara yang baik, kerana ia akan menyejukkan lautan dan cukup untuk meringankan sedikit musim taufan yang berterusan pada tahun 2007.


Keadaan ribut yang menyelubungi Astana, Kazakhstan.


Keadaan ribut yang menyelubungi Astana, Kazakhstan.







0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text