Social Icons

Khamis, 31 Oktober 2013

Kes Remaja Lari Dari Rumah Kian Membimbangkan!!

Banyaknya jumlah universiti di negara kita menunjukkan ramainya tenaga pakar di bidang pendidikan di dalam masyarakat kita. Kelompok ini bertaraf doktor fasafah dan profesor. Semua pensyarah universiti wajiblah belajar tentang saikologi, teori-teori pendidikan serta kaedah pengajaran dan pembelajaran. Itulah kemahiran asas yang perlu ada di dalam diri seseorang pensyarah universiti - walau dianya pensyarah dalam bidang apa sekalipun. 

Ertinya untuk berdepan dengan pelajar universiti, seseorang itu mesti faham tentang manusia terlebih dahulu.  Tentulah banyak ilmu dan kajian mereka tentang manusia. Apa juga bidang yang dikhususkan untuk mereka mengajarnya - dari sudut teknikal (Kejuruteraan, Teknologi, Pentadbiran, Kewangan dan lain-lain), mestilah berpaksikan keupayaan mereka memahami 'manusia' yang dihadapan mereka. 

Mereka dianggap pakar tentang manusia kerana tanpa kepakaran khusus ini, tidak mungkin mereka mampu menyampaikan dan memahamkan para pelajar. Itulah rasionalnya kewujudan seseorang guru atau pensyarah bagi para pelajar.

Tetapi lihatlah apa yang berlaku!! Apa yang dipaparkan dalam media tentang gejala sosial sepatutnya menjadi cabaran kepada mereka. Mereka tidak boleh lagi bersenang lenang dan berteori semata-mata. Mereka mesti tahu apa puncanya dan berusaha membaikinya. Jangan jadikan ramai atau sedikitnya data sebagai alasan untuk mengelak dari dipersalahkan tetapi jadikan ianya iktibar. 

Walau seorang pun di kalangan pelajar kita yang sudah terjebak, sepatutnya para gurulah yang sangat rasa bersalah. Apatah lagi kalau ribuan orang yang sudah terlibat. Sepatutnya para pakar penddikan sudah tidak boleh lagi bercakap banyak dalam forum-forum. Mereka wajar insaf dan merenung semula kerja mereka selama ini. 

Saiyidina Omar menangis mengenangkan seekor kambing mati di Sungai Dajlah kerana rasa bersalahnya yang luar biasa. Sebaliknya pakar-pakar pendidikan kita gagal menyelamatkan ribuan pelajarnya darpada terjebak dalam gejala sosial - pun masih mampu bergelak ketawa?

Bacalah situasi yang membimbangkan ibubapa dan kita semua seperti yang dipapar dalam blog berikut: SILA KLIK


Kes remaja lari dari rumah kian membimbangkan
October 7, 2012 Utama1



BANGI – Statistik 2010 yang dikeluarkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) menunjukkan kes remaja lari dari rumah meningkat dengan angka mencatatkan sebanyak 4,097 remaja yang membabitkan seawal usia 13 hingga 17 tahun.

Pensyarah Psikologi dan Pembangunan Manusia Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Nazirah Hassan berkata, Malaysia kini berada di dalam perubahan ke arah kemajuan yang membawa arus hedonisme sekaligus memberi impak negatif kepada masyarakat khususnya remaja.

“Kalau kita lihat remaja yang dilahirkan kini di atas fasa yang penuh keagresifan, memberontak, celaru identiti, mudah terpengaruh dan lebih kepada ke arah kebebasan,” jelasnya.

Beliau berkata demikian ketika ditemubual oleh wartawan TV ISMA berhubung isu kes remaja lari dari rumah yang semakin membimbangkan.

Daripada kes kehilangan remaja perempuan berusia 14 tahun yang dilaporkan diculik dari sebuah hentian bas di Seksyen 9, Shah Alam 31 Januari lalu, sebelum berjaya diselamatkan Polis Thailand di Bangkok pada 11 Mac lalu, dan disusuli pula dengan kejadian seorang lagi remaja Tingkatan Tiga di Kuantan yang mendakwa diculik, tetapi timbul fakta terbaru kononnya dia melarikan diri ke rumah keluarga teman lelakinya.

Perkembangan ini membimbangkan semua pihak kerana ia merupakan di antara penyumbang terbesar kepada masalah kritikal yang lain seperti mangsa jenayah kekerasan, sama ada dirogol, dilacurkan atau dibunuh.

Kelihatan pula keruntuhan akhlak dan moral turut berlaku di kalangan remaja kini khususnya membabitkan remaja berbangsa Melayu.

Menurut Nazirah, bukan golongan remaja sahaja yang wajar dipersalahkan, tetapi terdapat faktor lain yang perlu dilihat apabila remaja kini mengambil jalan mudah untuk melarikan diri.

“Masalah ini datang berpakej, bukan sahaja desakan dalaman diri, tapi sistem sosial dan keluarga sebenarnya juga menyumbang kepada remaja untuk lari daripada rumah.

“Ini bukan era menuding jari kepada remaja, menyalahkan kerajaan, pihak polis dan pihak lain kerana orang yang paling dekat dengan anak-anak ialah ibu bapa.

“Ibu bapa harus belajar cara mendidik anak generasi Y, generasi moden sekarang tak boleh dididik dengan cara marah, rotan, dan sebagainya, tetapi sekarang ini ibu bapa harus menjadi kawan kepada anak-anak, tahu apa masalah mereka, benarkan anak bagi pendapat,” jelas beliau.

Pengarah Institut Sosial Malaysia (ISM) Prof. Madya Dr. Mohamed Fadzil Che Din, yang mengulas Laporan Khas mengenai remaja hilang akhir tahun lalu, kajian terhadap 379 remaja yang pernah lari dari rumah menunjukkan mereka mengakui bahawa tekanan menyumbangkan kepada faktor utama, selain 105 kes membabitkan pengaruh kawan, 55 kes ingin bebas, 41 kes bergaduh dengan keluarga, 38 kes bosan dan 35 kes kurang kasih sayang.

Bagi Khairudin Abas selaku wakil pendidik di salah sebuah sekolah, ibu bapa yang juga pihak paling rapat dengan anak-anak mereka perlu memainkan peranan penting dalam menawan hati mereka untuk memahami setiap permasalahan yang dialami.

“Peranan utama yang perlu dimainkan ialah kukuhkan institusi kekeluargaan.

“Ada 3 aspek utama, iaitu penerapan ilmu dari sudut iman, amal dan ketaqwaan kepada Allah, yang kedua penguasaan akhlak dan yang ketiga, pendidikan sunnah yang dijalankan oleh rasul, dengan cara 7 tahun diajar untuk solat iaitu tahap penting bagi setiap ibu bapa, kemudian berumur 14 tahun diajar dengan ketegasan, dan selepas 14 tahun sehingga besar, disantuni dan disahabati bersama mereka,” ujarnya



0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text