Social Icons

Selasa, 8 Oktober 2013

Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi - Jadilah Pejuang Yang Mampu Melepasi Ujian!!

Kepada anak cucu sekelian, sekali sekala bacalah kisah-kisah dunia orang politik. Atau peristiwa-peristiwa yang ada kaitan dengan kehidupan seseorang menteri. Nanti kita akan tahu banyak ranjau dan perangkap yang menanti. Berada di tampuk kuasa, seseorang akan terpaksa berdepan dengan musuh-musuh yang tercipta dari masa ke semasa. 
 
Betapa kuatnya pengaruh dan kuasa seseorang, ianya tidaklah berupaya apa-apa jika Tuhan menghendaki kejatuhan atau kemerosotan.Tetapi jika Tuhan izinkan berlaku kejayaan atau kemenangan pastilah akan dilakukanNya. Apa yang penting, Apakah penilaian Tuhan terhadap diri kita selaku pemimpin. 
 
Tuhan yang maha berkuasa, sentiasa tahu bagaimana melayan kita sebagai hambaNya. Dialah yang menjadikan begitu dan begini untuk kita. Apa pun yang terjadi tentunya ada perancangan Tuhan untuk kita sedar dan kembali padanya. Pemimpin yang berpotensi, semakin diuji semakin kuatlah hubungan hatinya dengan Tuhan. Dalam banyak hal, ramai pemimpin gagal berdepan dengan situasi sulit dan mencabar. Dalam situasi biasa, tenang dan santai, mungkin seseorang pemimpin itu mampu mengendali diri tetapi bagaimana ketika diuji dan diprovok? 
 
Inilah yang terjadi kepada Dato' Seri Zahid Hamidi baru-baru ini. Dalam keadaan DSZahid sedang berusaha mengekalkan kedudukan sebagai Naib Presiden UMNO, tentunya ada pihak (baca; musuh politik) yang menyusun agenda bagi menjatuhkannya. Harapan kita, DSZahid jadikan hari-hari terakhir sebelum pemilihan untuk banyakkan merintih dan berdoa. Jika benar dan ikhlas di hati untuk membela agama, bangsa dan tanahair, Tuhan akan membelanya. Semoga DSZahid kekal di dalam saf Naib Presiden UMNO!!
 
Pak Lang perturunkan di sini komentar Sdr MSO sebagai renungan bersama. 
 
Herdik wartawan: Bukan salah Zahid seratus peratus

ULASAN ISU


Zahid juga ada hambatan peribadi. 

Sebagai seorang wartawan, penulis dan kini bergelar bloger kecil saya kesal dengan sikap Menteri KDN, Ahmad Zahidi Hamidi terhadap apa yang beliau lakukan kepada seorang wartawan portal berita berbangsa Cina. Atas kapasiti saya juga orang Melayu saya sepatutnya menyokong tindakan Zahid itu kerana portal berita berkenaan saya lihat ada unsur-unsur sepreti mana Zahid tampak dan rasakan. Tetapi sebagai seorang wartawan, penulis dan warga siber, saya tidak boleh terima apa yang Zahid tunjukkan itu. Ia tetap sesuatu yang tidak sepantasnya.

Kalaulah klik video mengenai kejadian itu benar, (berhubung aksi Zahid terhadap wartawan itu) bukan diedit, tidak sepatut Zahid bersikap demikian. Betapa dia benci dan berbulu dengan wartawan itu beliau boleh menegur secara berhemat sesuai dengan jawatannya sebagai seorang menteri kanan yang menjadi public figure.

Anwar Ibrahim juga sesekali berkelakuan dan berbuat hal yang sama, mengherdik dan memperlecehkan wartawan apabila beliau tidak berpuas hati dengan akhbar tempat wartawan mencari makan yang memutar belitkan berita mengenainya. Bahkan saya sendiri pernah diperkecil-kecilkan dan diherdik oleh Anwar. Tetapi tindakan Anwar tidak separah apa yang Zahid lakukan itu. Anwar hanya marah pukul 2: 25 minit tetapi menghulur tangan bersalam pukul 2:56 minit.

Benar Zahid menepuk-nepuk (manja) bahu wartawan Cina itu. Tetapi menepuk sambil memberi amaran begitu ia membawa konotasi lain. Ia akan dianggap Zahid merasakan dirinya besar, hebat dan penuh berkuasa. Apa lagi dengan wajah wartawan itu terkulat-kulat, tersenyum gelabah dan takut, mempamerkan aksi itu Zahid sebagai seorang arrogant.

Zahid sebagai menteri dan pemnimpin kanan Umno yang kebetulan pula sedang berdepan dengan jadual pemilihan, saya memahami perasaan Zahid dengan apa yang dilaporkan oleh portal berita berkenaan. Zahid berhak merasa tidak senang kalau ia sudah dianggap melampau dan tidak profesional. Memang ada niat portal berkenaan semacam sengaja hendak memburuk-burukan Zahid walaupun isu di sekitarnya relevan untuk dibangkitkan.

Walaupun ia menyiarkan berita dengan penuh keadilan (dakwaan protal berkenaan) tetapi ada nawaitu tersembunyi yang dapat diintip. Bahawa Zahid memang jelas di attack oleh protal berita berkenaan. Semacam portal berita itu memahami akan Zahid adalah aset kepada kekuatan Umno dan bangsa Melayu negara ini.

Tetapi seperti saya nyatakan, betapa pun begitu bukan cara itu untuk Zahid bertindak melempiaskan rasa kurang senangnya. Apa lagi bukan itu personaliti dan perangai Zahid sebenarnya. Beliau dikenali seorang berhemah dan PRnya kelas satu apa lagi dengan wartawan. Saya yakin kalau diminta penjelasan dengan jujur dan penuh profesioal beliau akan melayaninya. Maka apa yang terjadi itu ia dilihat sangat kontradik dengan syaksiyah Zahid.

Saya berani menukil begini kerana saya pernah mendekati atau pun pernah minum sekali dengan beliau. Bukan saja di Malaysia tetapi hingga di Makkah. Maka saya kenal benar akan kehematan anak Pak Hamidi Bagan Datuh ini mengenai hubungan dan sifat 'kekawanan' beliau dengan wartawan dan komuniti lain. Sebab itulah bila ada apa-apa majlisnya seperti hari raya dan kenduri kendara ianya penuh gegak dengan para hadirin kawan dan juga lawan.

Manakala dari segi wawasan dan pemimpin harapan masa depan, walaupun ada kalanya keputusan Zahid mengenai sesuatu hal agak melucukan atau menampakkan kelemahan beliau sebagai menteri, tetapi dari segi political will nya untuk bangsa Melayu sangat tinggi. Sebagai menteri beliau adakalanya gagal meletakkan dirinya konsisten dalam sesuatu isu. Tetapi dari sudut visi dan misi serta pengetahuan agama Zahid adalah antara tokoh yang dikagumi.

Saya sendiri pernah mengangan-angan yang beliau suatu hari nanti agar beliau menjadi perdana menteri. Keistimewaan dan modal besar beliau ialah, beliau anak petani, anak orang kebanyakan. Sesekali Malaysia perlu terlepas daripada dimiliki oleh anak-anak atau keturunan bangsawan yang menyambung penguasaan kuasa dari bapaknya kepada anak petani dan nelayan pula.

Sebagai anak petani orang kampung, Zahid lebih memahami mengenai kemiskinan, kesusahan, tahu hanyir air kubang atau miang pokok buluh dan tajamnya duri nipah atau sakitnya tertimpa pelepah sawit. Orang seperti inilah kalau dia menjadi pemimpin tertinggi dia akan obses atau concern kepada orang miskin. Hanya pipit jugalah yang memahami masalah pipit, enggang tetap mengenali enggang yang terbang tinggi di langit biru tanpa melihat kepada pipit di lembah yang mendepa kepak menongkah angin. Apakah ada orang yang cemburu dan mahu menghalang Zahid?

Mengenai aksi dengan wartawan Cina itu saya tetap kesal dan menganggap tidak sepatut berlaku. Namun adalah tidak adil juga untuk menyalahkan Zahid seratus peratus. Semua orang kena fahami beliau juga seorang manusia yang tidak maksum dan ada hambatan-hambatan kehidupan tersendiri. Sepanjang seminggu bukan semua kita bahagia tujuh hari, ada juga hari yang menyempitkan pemikiran kita.

Jika diperhatikan sampai ke hari ini protal berita berkenaan terus menyinis Zahid. Rasanya kalau pun tindakan untuk membela karyawannya tetapi tidak sepatutnya ia diheret panjang apa lagi dikait-kaitkan dengan masalah di luaran. Apapun baik Zahid dan protal itu harus bersikap profesional dan saling menghormati kerjaya masing-masing. Kejernihan hubungan harus dicari kerana kedua pihak Zahid dan portal itu semuanya bertindak demi kebaikan bersama.

Dari segi profesional dan etika, apa yang didedahkan oleh wartawan berkenaan sebenarnya tidak betul. Perjumpaan Zahid itu adalah majlis personal dan sulit? Justeru kemasukan wartawan portal itu (bukan jemputan) adalah menceroboh dan mencuri maklumat. Benar, kita mendapat maklumat darinya tetapi sifatnya sebagai mencuri. Jadi tidak sepatutnya apa yang dicuri itu didedahkan kepada umum apa lagi dengan tujuan mengaibkan orang lain. Ia boleh disimpan dan didedahkan pada ketika lain yang bersesuaian. Cara inilah dianggap pro.

Di sinilah kita perlu profesional. Kalau kita tidak dijemput lantas kita mendapat apa-apa yang berlaku dalam majlis personal tidak wajar dilaporkan walaupun ia mempunyai nilai berita. Kita patut tidak hadir bila tidak dijemput. Sebab itu bila Zahid mengetahui wartawan itu wartawan portal berkenaan Zahid herdik. Itu hak Zahid. Hendaknya pihak editor dan penyunting bukan sahaja protal berita berkenaan tetapi yang lain juga lebih bersikap fatanah di dalam hal ini dan tidak melampau dan akhlak hendaklah dijaga. [wm.kl.2:05 pm 07/10/23] Posted by mso.im at 3:15:00 PM

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text