Social Icons

Khamis, 31 Oktober 2013

Bayangkan Malaysia Berubah Bilamana Pemimpin Dan Rakyat Jelata Serius Membaiki Hati Untuk Cinta Dan Takut Tuhan!!



Menjadi pemimpin adalah amanah. Tugas pemimpin yang utama ialah membaiki diri, keluarga dan masyarakat yang dipimpinnya. Jika orang biasa hanya bertanggung jawab tentang diri dan keluarganya, para pemimpin dibebani persoalan amanah untuk kelompok yang lebih besar. Tentunya ruang lingkup tanggung jawabnya lebih besar mengikut jumlah manusia yang di amanahkan di bawahnya.


Tidak mudah mencari pemimpin yang sentiasa cemas dengan amanah kepimpinan yang dipikulnya. Sebaliknya rata-rata pemimpin bergembira (baca 'enjoy') dengan status dan keistimewaan yang diterimanya. Hakikat yang mengatakan pemimpin itu sebagai hamba rakyat atau wakil rakyat tidaklah pernah berlaku. Apa yang menjadi realiti rakyat diperkudakan dan diperbodohkan sewenang-wenangnya. 

Malaysia merindui pemimpin yang sanggup bersusah payah demi rakyat. Malaysia mengharapkan para pemimpinnya berkorban habis-habisan demi kesejahteraan rakyat. Bukan senang mendapatkan pemimpin politik dari aliran demokrasi yang sanggup berkorban untuk rakyat tanpa mengharapkan undi sebagai balasannya. Biasanya yang diharapkan ialah balasan sokongan rakyat sebagai imbalan 'pertolongannya' kepada rakyat. Ya! amanah membantu rakyat dianggap dirinya berbudi kepada mereka. Itulah jahatnya pemimpin sebegini. 

Siapa yang boleh diharapkan di Malaysia? Sukar untuk kita menjawabnya! Tetapi sejarah berkenaan pemimpin yang bertanggungjawab seperti yang diharap-harapkan, benar-benar pernah berlaku. Ianya pernah menjadi realiti sebelum ini. Semoga akan ada tokoh yang muncul menjadi pilihan rakyat yang mampu menaungi dan mendidik rakyat. 

Kita harapkan ada tokoh di dalam masyarakat kita yang mampu mengajak rakyat kepada Tuhan. MengesakanNya dan menjadikanNya sebagai kecintaan hati rakyat jelata. Pemimpinlah yang sepatutnya memfokuskan seluruh aktiviti pentadbirannya ke arah mendorong rakyat kepada cinta dan takut Tuhan. Fokuskan supaya rakyat serius dalam melaksanakan solat berjemaah. Solat itu dibimbing supaya ada rasa gerun dengan Allah. 

Usahakanlah dengan pelbagai cara dan pendekatan supaya rakyat cemas, gerun dan takut dengan Allah swt. Wah!! kalau ini dapat dilakukan oleh seseorang tokoh di Malaysia, tidak syak lagi, dialah pemimpin yang layak memimpin negara dalam era yang mencabar ini.  

Banyaklah lagi kerja pemimpin. Bukanlah sekadar mengajak sembahyang yang khusyuk. Akan tetapi yang Pak Lang maksudkan ialah jika ada seseorang yang mampu menggerakkan rakyat sampai ke tahap mengagungkan sembahyang, maka Pak Lang yakin itulah orang yang layak menjadi pemimpin negara Malaysia ini. Cubalah kita cari diseluruh negara, semoga kita bertemu orangnya!!!

 Bacalah artikel di bawah supaya kita lebih memahami persoalan yang Pak Lang maksudkan.

Sayidina Abu Bakar berkata:
"Terdapat lapan perkara yang menjadi perhiasan kepada lapan perkara: 
1)   Menjaga perkara yang haram, perhiasan kepada fakir. Syukur perhiasan kepada nikmat Sabar perhiasan kepada bala. Tawaduk perhiasan kepada kemuliaan. Berlemah lembut perhiasan kepada ilmu. Merendah diri perhiasan kepada orang yang bercakap. Meninggalkan riyak perhiasan kepada kebaikan. Khusyuk perhiasan kepada sembahyang.

Rahsia kejayaan RasulullahSAW, Khulafa-ur-Rasyidin dan salafussoleh dapat memerintah dan menawan tiga suku dunia dengan jayanya adalah kerana mereka cintakan Allah lebih daripada cintakan dunia. Juga kerana mereka memberi tumpuan yang serius kepada Akhirat dengan membersihkan hati mereka. Mereka mampu menundukkan nafsu, lalu dunia jatuh terjelapak ke tangan mereka.

Kalaulah mereka tidak mengutamakan sifat-sifat terpuji (mahmudah) lebih daripada sifat-sifat terkeji (mazmumah) tentulah mereka senasib dengan kita. Yakni bukan saja tidak dapat menegakkan empayar, hendak memerintah satu negara pun tidak akan berjaya. Memerintah satu negeri pun akan gagal. Bahkan memerintah satu kampung pun akan timbul pecah belah. Bahkan gagal untuk menawan walau satu hati pun.

Kalau masalah dalam diri tidak dapat diatasi, tidak selesai-selesai, apa logiknya untuk tawan hati orang lain? Lebih-lebih lagi apa logiknya untuk tawan hati manusia dalam satu empayar? Bukankah ?trah hati itu akan jatuh hati hanya dengan orang yang mempunyai akhlak terpuji? Sekali lagi diulang, berjayanya Rasulullah SAW dan para Sahabat serta salafussoleh mengislamkan dunia adalah kerana mereka serius membersihkan hati mereka yang asalnya dari alam jahiliah kecuali Rasulullah SAW yang sememangnya bersih dan tidak berdosa (maksum). Memang sebahagian mereka pernah melakukan bermacam-macam dosa tetapi kerana seriusnya mereka dalam membersihkan hati daripada sifat terkeji melalui mujahadatunnafsi, riadatunnafsi, dengan disiplin serta barakah pimpinan Rasulullah SAW, maka mereka diberi Allah sifat-sifat hati yang bersih seperti yang disebutkan dalam tajuk-tajuk yang lepas.

Contohnya rasa kasih sayang, berkorban apa sahaja, cintakan kebenaran, cintakan Allah, takut, harap, tawakal pada Allah, rasa gerun dan hebat pada Allah, merasa diri hamba, merendah diri dan malu dengan Allah, pemaaf, suka meminta maaf, takut dan gerun dengan Neraka-Nya, cinta dan mabuk dengan Syurga-Nya dan lain-lain sifat mahmudah lagi. Bahkan hidup mati mereka diserahkan kepada Allah. Hati mereka sedikit pun tidak terpaut dengan dunia. Sedangkan di waktu yang sama, mereka mengurus dan mentadbir serta memerintah tiga perempat dunia.

Hakikat yang berlaku ialah bila mereka cintakan Allah dan cintakan Akhirat, di waktu itulah mereka mengorbankan hidup dan mati mereka untuk Allah. Seperti orang bercinta, dia sanggup beri apa saja demi menunaikan hajat cintanya. Begitulah hati mereka dengan Allah.

Hati, jantung, kaki, tangan serta seluruh anggota mereka gementar bila disebut nama Allah dan bila mendengar ayat-ayat-Nya. Mereka sangat cinta, rindu dan kasih kepada Rasul-Nya. Sesama mereka sangat berkasih sayang, bertolong bantu, bertolak ansur, berkorban apa saja, pentingkan orang lain, tenang dan damai serta hidup aman makmur. Dengan kehidupan yang beginilah mereka dapat tegakkan masyarakat yang baik selama 300 tahun. Itulah yang dikatakan masyarakat salafussoleh sepertimana yang Allah kehendaki.

Firman-Nya: “Negara yang aman makmur dan mendapat keampunan Allah.” (Saba’: 15)

Bilamana umat Islam sudah tidak mengikut kaedah ini lagi, yakni selepas umat Islam tidak mengamalkan Islam melalui proses pembersihan hati daripada sifat mazmumah, empayar Islam telah jatuh ke tangan musuh-musuhnya. Bila musuh datang, bukan musuh yang diperangi, tetapi sebaliknya yang berlaku. Kawan dianggap musuh maka mereka bermusuh sesama sendiri. Hati penuh dengan cinta dunia, hasad dengki, sombong, bakhil, penakut, pemalas, pemarah, gila pangkat, gila nama dan bermacam-macam gila lagi. Di waktu itu, dunia yang sudah ada di tangan, terlepas semula.

Tanpa proses pembersihan hati, negara dan masyarakat akan dikuasai oleh orang jahat kerana rakyatnya telah jahat. Rakyat akan hidup susah dan menderita. Sedangkan orang yang punya kuasa, hidup senang-lenang dan mewah serta berlumba-lumba membina empayar masing-masing. Hal ini kita boleh lihat dalam realiti hidup kita. Di mana negara yang umat Islamnya ramai, ekonomi negara dan masyarakat dikuasai oleh orang yang bukan Islam. Hidup masyarakat berkasta-kasta di mana yang kaya terlalu kaya dan yang miskin terlalu miskin. Hidup nafsi-nafsi, pecah amanah dan rasuah. Penipuan, pergaduhan, pencurian, demonstrasi, pembunuhan sering berlaku dan dunia seluruhnya tidak aman lagi.

Sebab itu Islam meminta agar umatnya membersihkan hati daripada sifat mazmumah dan menanam sifat-sifat mahmudah. Kerana dengan kaedah ini saja hati-hati manusia akan dapat ditawan. Dunia akan selamat dan aman makmur. Hati cinta dengan Allah tapi dunia dalam tangan. Hati rindu dengan Allah tapi dunia dapat ditadbir dan diuruskan. Kaki berpijak di bumi, mengurus ekonomi, pertanian, perubatan, khidmat masyarakat, berdakwah dan mengajar, berhubung dan mesra dengan manusia tetapi hati dengan Allah.

Kesan dari mujahadah yang sungguh-sungguh untuk membersihkan hati, maka lahirlah buah dalam kehidupan masyarakat. Apabila salafussoleh ini memerintah dan mentadbir dunia, oleh kerana terlalu takutnya dengan Allah yakni takut ditanya tentang pentadbiran dan rakyatnya, dia tidak sempat memikirkan keperluan dirinya sendiri. Tidurnya hanya satu pertiga malam. Sembahyangnya terlalu banyak. Kalau mereka berniaga, di waktu tidak ada pelanggan, mereka akan terus bersembahyang, membaca Quran atau berzikir. Ada di antaranya tidak sempat mandi junub kerana mendengar panggilan jihad (gendang perang) lantas menyahut seruannya. Mereka menangis kalau tidak dapat ikut serta dalam perang. Mereka menangis dan pengsan bila mendengar ayat-ayat Allah. Sanggup berpisah dengan suami atau isteri sampai berpuluh-puluh tahun kerana berdakwah atau berjihad. Sanggup hidup ala kadar kerana Islam. Sanggup hidup mati untuk Allah dan Rasul-Nya.

Malangnya melalui sistem pengajian Islam yang sudah disekularkan, ilmu tasawuf atau ilmu rasa (zauq) ini sudah ditolak atau sudah tidak diambil berat lagi. Bahkan dianggap mengarut dan sesat serta menyesatkan. Kalau diajar pun ajaran tasawuf, hanya di mulut atau seronok menyebut istilah-istilahnya sahaja. Tetapi intipati ajaran tasawuf tidak bertapak di hati. Sebab itu orang yang belajar tasawuf, ilmunya itu tidak dapat mengubah sikap dan peribadi mereka.

Oleh itu mari kita fikirkan secara serius tentang ilmu tasawuf atau ilmu rohani atau ilmu rasa (zauq) ini supaya jiwa kita yang sudah buta dan mati ini dapat dicelikkan kembali serta hidup dan berfungsi. Agar ia dapat menjadi power kepada kebangkitan Islam di akhir zaman. Kalau dulu dunia dapat ditawan, maka kali ini sejarah itu akan berulang sekali lagi di tangan-tangan kita.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text