Social Icons

Sabtu, 29 Mac 2014

Bagaimana Lanskap Politik Malaysia Ekoran Insiden Kehilangan MH370

Dunia sedang memerhati Malaysia secara khusus. Insiden ghaibnya MH370 telah membuka ruang yang begitu banyak untuk negara kita dinilai semua pihak dari pelbagai sudut. Semuanya mempunyai pandangan pro-kontra tersendiri. 

Jika diberi pilihan, siapa pun tidak mahu dirinya atau keluarganya atau syarikatnya, atau masyarakatnya atau negaranya dinilai secara negatif. Tentu ini semua suatu yang aib yang tidak direlakan berlaku. Seboleh-boleh yang mahu diperkatakan orang ialah dari sisi positif sepanjang masa.

Sebaliknya Tuhan mempunyai caraNya sendiri dalam menyedarkan hamba-hambaNya. Tuhan lakukan suatu yang dilihat negatif sebagai suatu yang perlu untuk sihamba. Hanya melalui insiden ghaibnya pesawat secanggih MH370, barulah berlakunya proses yang Tuhan inginkan terjadi untuk Malaysia. 

Ingat lagi apa yang terjadi diantara bangsa Aceh sebelum tsunami. Bukankah kemelut politik dan perebutan kuasa sedang sampai di kemuncaknya antara Gerakan Aceh Merdeka (GAM) dengan Angkatan Bersenjata Republik Indonesia (ABRI)?

Ketika setiap pihak tidak mahu beralah mahupun bertolak ansur - rundingan demi rundingan menemui jalan buntu, maka Tuhan datangkan tsunami yang memeranjatkan seluruh dunia. Aceh dan Indonesia menjadi fokus antarabangsa. Semua pihak 'menelanjangi' dan menganalisa Aceh, GAM, ABRI dan pemerintah Indonesia dari segenap sudut. 

Hasilnya selepas tsunami, apa yang dipersengketakan itu pun turut lenyap tanpa ada batu nesan - sama seperti korban ratusan ribu mangsa tsunami yang tidak dimandikan, tidak dikafankan!!

Apakah yang Tuhan mahu lakukan kepada Malaysia?
Pak Lang akan huraikan persoalan ini kemudian. Banyak perkara yang perlu di semak - perlukan masa. Walaubagaimanapun baca dulu apa yang orang lain tulis berkaitan masa depan situasi politik Malaysia ekoran insiden MH370.

Penulis  melontarkan pandangannya mengenai masa depan politik Malaysia. Sila ke  AlJazera. Juga baca Tulisan Blogger Addin yang melapurkan isu berkenaan seperti berikut:  
Tragedi MH370 Bakal Merubah Landskap Politik Malaysia.. Ini Penjelasannya
Adakah rakyat Malaysia masih mahu mencari kesalahan sesiapa secara politik selepas krisis MH370? Seorang penulis di laman web Al Jazeera berkata, pada masa ini ramai yang letih daripada segi emosi dengan apa yang berlaku dan apabila tiba saat semua jawapan terjawap dan kekeruhan jadi jernih, kehidupan pastinya sudah berjalan seperti biasa di Malaysia.

“Sebaik saja tragedi itu selesai, bolehkah pengajaran di sebaliknya menjadi pemangkin kepada perubahan politik, atau sesuatu yang menyedarkan, yang amat Malaysia perlukan sekarang?

“Adakah rakyat Malaysia akan mendesak jawapan lebih baik daripada kerajaan bermula sekarang – dan apa yang lebih penting bolehkah pemerintah yang elit sekarang berkhidmat lebih baik?” kata penulis sambilan, Zarina Banu dalam Al Jazeera minggu ini.

Beliau berkata, komunikasi bercanggah dan tidak cekap mengenai pesawat MH370, yang membawa 239 penumpang dan anak kapal ketika ia hilang dalam perjalanan ke Beijing pada 8 Mac, masih belum ada bangkai atau serpihan dijumpai.

Tetapi, katanya, rakyat Malaysia berpecah mengenai cara kepimpinan mengendalikan kejadian malapetaka itu – rekahan yang mencerminkan secara maya politik terbahagi 50-50 di antara kerajaan dan pembangkang. Baca seterusnya.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text