Social Icons

Khamis, 13 Mac 2014

Terkesan Dengan Apa Yang Berlaku Pada MH370 - Semua Bimbang Jika Ahli Keluarga Menaiki Pesawat!!


Catatan Puan Nasriah Abdul Salam dalam blognya: KLIK DI SINI

PRAY FOR MH370 - CATATAN SEMINGGU SELEPAS KEMBALI DARIPADA NEW DELHI


1. Genap seminggu selepas saya kembali daripada New Delhi, 5 Mac lepas.

Sebaik mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, saya terus telefon emak selepas hubungi suami. Emak baru selesai solat subuh ketika menjawab panggilan saya. Kedengaran emak menangis, hingga saya jadi pelik dan tanya; "Adakah saya ada buat sesuatu yang kecilkan hati emak sepanjang saya di India?"


Emak nafikan dan berkali-kali jawab, "Tiada apa-apa."


Selepas berlaku kehilangan MH370 pada awal 8 Mac 2014, emak hubungi dan kata, "Hari itu, mak menangis sebab sangat gembira anak mak selamat sampai. Mak takut berlaku macam apa yang berlaku sekarang."


Hati seorang ibu. Hari ini, kita tidak tahu berapa banyak hati ibu yang tersayat dengan kehilangan MH370 secara langsung atau tidak. Kita tidak tahu berapa banyak hati ibu yang berharap masa boleh diundur agar mereka boleh menggantikan tempat duduk anak mereka dalam pesawat itu.

 
2. Dalam Buletin Utama pada 10 Mac 2013, Kapten Norudin Abd Majid menyeru semua berdoa, khususnya ahli keluarga penumpang MH370 kerana mereka lebih beremosi (orang yang beremosi dan terkesan secara langsung dengan sesuatu masalah lazimnya meminta dengan bersungguh-sungguh).


Dalam MHI pada pagi 11 Mac 2014, beliau sekali lagi menyeru ahli keluarga berdoa bersungguh-sungguh dengan merendah diri kepada Allah serta memperbanyakkan taubat. Beliau mengingatkan semua, jangan terlalu taksub dengan teknologi kerana teknologi ialah makhluk, hakikatnya ada Allah di belakang sains dan teknologi.


Moga ada seorang kaunselor seperti Kapten Norudin Abd Majid ditempatkan di Hotel Everly. Seorang sahaja, dah cukup.

 
3. Kenyataan pihak atasan yang bercanggah mengenai perkembangan pencarian pesawat MH370. Media barat yang menangguk di air keruh. Pertanyaan demi pertanyaan jurnalis dalam sidang akhbar demi sidang akhbar yang semakin membibit banyak pertanyaan lain.


Buka mata setiap pagi, saya hanya ada dua doa. Satu, doa moga MH370 ditemui dan semua penumpangnya selamat. Dua, doa kalau Allah tak terima doa saya, moga Allah terima doa hamba-hamba-Nya yang soleh yang mempunyai doa yang serupa.


Teruskan berdoa, kawan. Rancangan manusia adakalanya berkadaran songsang dengan ketentuan Allah.

1 ulasan:

  1. TERNYATA rakyat Malaysia masih belum berputus asa untuk menanti perkhabaran positif mengenai kehilangan pesawat MH370 yang sudah menjengah hari ketujuh.

    Bagi berkongsi rasa empati yang kini dilalui oleh ahli keluarga para penumpang, syarikat Eros Consulting Sdn. Bhd, Kuala Lumpur bakal menganjurkan sebuah majlis khas iaitu “SAMA-SAMA FOR MH370″.

    Uniknya, majlis ini akan menjadi medan untuk para karyawan melahirkan ekspresi dan rasa sedih mereka terhadap nasib yang menimpa para penumpang dan anak kapal pesawat MH370 itu dengan cara yang tersendiri.

    Bertempat di RUANG, Subang Jaya pada 16 Mac (Ahad) nanti, pelbagai acara akan diadakan bermula jam 2 petang hingga 9 malam.

    Ia termasuklah acara lukisan grafiti, persembahan ‘unplugged’, deklamasi sajak selain ruang untuk seni dan ekspresi orang ramai, tetamu dan para artis.

    Aktiviti pada malamnya pula lebih terarah kepada ibadah iaitu menerusi solat Maghrib, Isyak dan juga tahlil serta bacaan Yassin.

    Kepada orang ramai yang berminat untuk menyertai majlis ini, anda boleh menghubungi Amir Baharudin di talian 019-668 3030. 
    (harap pihak GISB boleh mngisi program ini melalui genersi harapan)

    BalasPadam

 

Sample text

Sample Text

Sample Text