Social Icons

Rabu, 26 Mac 2014

Suatu Kisah Paling Menakjubkan



Suatu hari… Atha’, ‘Ubaid bin Umair dan Abdullah bin Umar bertamu ke rumah Ummul Mukminin Aisyah, isteri Rasulullah saw. yang tercinta. Abdullah bin Umar pun bertanya kepada Ibunda Aisyah, “Wahai Ibunda, dalam kehidupan
Rasulullah saw, kejadian apakah yang paling menakjubkan?.”

Ketika diingatkan dengan orang yang paling dicintainya, Ummul Mukminin Aisyah tidak mampu menutupi kerinduannya kepada
Rasulullah saw, suaminya tercinta. Ia menangis.., air mata berlinang membasahi pipinya. Teringat kepada Rasul yang mulia, Muhammad saw.

Dan dengan senggukan isak tangisnya, ia menjawab, “Duhai saudaraku, semua kehidupan
Rasulullah saw. adalah menakjubkan.” “Baiklah” Lanjutnya, “Akan aku ceritakan kisah yang paling menakjubkan dari beliau.”

“Pernah, suatu malam…., yaitu ketika malam giliranku, kami sudah berada di tempat tidur. Kulitku dan kulit beliau sudah bersentuhan. Namun.., beliau meminta izin kepadaku, “Duhai Aisyah, izinkanlah aku untuk beribadah kepada Tuhanku.” Aku menjawab, “Wahai Rasulullah, aku ingin dekat denganmu, dan siap melayanimu.” Namun
Rasulullah saw. tetap ingin beribadah pada malam itu."

Baginda saw pun mengambil wudhu, dan mengerjakan solat. Bermunajat dan bersimpuh di hadapan Allah dengan penuh kekhusyukan. Ketika berdiri dalam solatnya, mata Baginda berlinang dengan airmata. Ketika duduk, Baginda memuji Allah, kemudian menangis, dan air mata beliau yang suci membasahi hijr-nya (tempat solatnya). Dan ketika selesai solat, Baginda berbaring dalam keadaan miring ke kanan dan meletakkan tangannya di bawah pipinya. Ketika itu Baginda masih terus menangis, dan aku melihat airmata Baginda membasahi bumi. Demikianlah Baginda melakukan solat dan menangis seperti itu hingga Bilal bin Rabbah datang untuk mengumandangkan azan yang pertama.

Kemudian Bilal berkata, “Solat wahai Rasulullah.” Tetapi ketika melihat orang yang paling dicintainya menangis sedemikian rupa, Bilal bin Rabbah, sahabat yang menjadi mu’adzin Baginda, juga menangis tersedu-sedu…, dan berkata dengan nada sedu-sedan, “Ya Rasulallah, tabki wa qad ghafarallahu laka ma taqaddama wa ma ta’akhkhara….Wahai Rasulullah, anda menangis…..padahal bukankah Allah sudah mengampuni dosa anda, baik yang telah lalu maupun yang terkemudian ?”
Rasulullah saw. menjawab, “Ya Bilal, afala akunu abdan syakura….Wahai Bilal, tidak bolehkah aku menjadi hamba yang bersyukur?.”

Subhanallah! Insan paling mulia, yang ma’sum; terhindar dari dosa, dan manusia yang paling sempurna imannya dan paling tinggi takwanya - masih senantiasa melaksanakan solat malam dengan berlinang air mata. Sedangkan kita, sebagai umat Baginda saw, yang tidak memiliki jaminan sejengkal tempat pun di Syurga nanti lebih patut bersungguh-sungguh mendapatkan rasa hati yang khusyuk dengan Tuhan, rasa takut dan gerun denganNya!! 

Bahkan, ketika di medan perang sekalipun, Baginda saw tidak meninggalkannya. Saiyidina Ali krmwj pernah berkata, “Pada perang Badar, kami tidak memiliki seorang pasukan berkuda pun selain Miqdad. Sungguh, aku memperhatikan keadaan kaum muslimin pada hari itu, dan tidak ada seorangpun yang bangun selain Rasulullah saw. Di bawah pohon beliau mengerjakan solat dan menangis hingga pagi tiba.”

Kenikmatan bercumbu dan bermunajat kepada Tuhan owner alam semesta di kegelapan malam seperti inilah yang juga dirasakan oleh Abu Sulaiman ad Darani Rahimahulloh sehingga ia berkata, “La ahluth tha’ah fi lailihim aladdzu min ahlil lahwi bi lahwihim…., sungguh kenikmatan yang dirasa oleh orang yang solat malam jauh lebih nikmat dan lebih lazat daripada kenikmatan yang dirasai oleh orang yang bermaksiat dan suka berfoya-foya.”

Ya Allah! Bantulah kami mencintai, merindui dan mengikuti jalan hidup kekasihMu - Saiyiduna Muhammad saw!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text