Zihar
Pada zaman jahiliyah zihar digunakan untuk
menceraikan isteri. Hukum ini telah dibatalkan dan ia tidak boleh lagi digunakan
untuk menceraikan isteri. Maka jika si suami menziharkan isterinya dengan niat
talaq, ia tetap dikira sebagai zihar.
Zihar terjadi apabila suami menyamakan
isterinya dengan perempuan yang merupakan mahram muabbadnya iaitu ibu kandung,
khususnya dari aspek keharaman berkahwin.
Contoh lafaz zihar ialah kata suami:
”Engkau sama seperti ibu kandungku yang haram bagiku. ”Maka haramlah bagi si
suami menyetubuhi isterinya. Akan tetapi jika penyamaan itu bertujuan untuk
memuliakan isteri seperti kata suami “kepandaian tangan kamu memasak tak ubah
seperti ibuku.”, maka ia tidak dikatakan zihar menurut mazhab Syafie.
Sebenarnya zihar ini adalah satu pernyataan
kinayah untuk tidak menyetubuhi isteri. Perbuatan zihar hukumya haram dan si
suami dikira berdosa kerana mengharamkan yang halal.
Jika suami ingin kembali menyetubuhi isteri
ia wajib membayar kifarah zihar terlebih dahulu, mengikut keutamaan salah satu
daripada perkara dibawah:
i)
Memerdekakan seorang hamba (muslim)
ii)
Berpuasa 2 bulan berturut-turut
iii) Memberikan makanan yang mengenyangkan
kepada 10 orang miskin, secupak seorang.
Sebaliknya jika suami terus tidak mahu
menyetubuhi isterinya sehingga tempoh 4 bulan maka zihar ini telah hampir sama
hukumnya seperti ila' kerana isteri telah dizalimi (tidak mendapat nafkah
batin).
0 ulasan:
Catat Ulasan