Social Icons

Sunday, 24 November 2013

Bacalah Dan Dengarlah Bicara Perniagaan Puan Ibu Hatijah Aam Bersama Dato' Nazim Johan (TOKKI) di Radio 24 BERNAMA

Satu bual bicara perniagaan bersama Dato' Nazim Johan (Presiden Persatuan Pengguna Islam Malaysia - lain dari yang lain. Anda rugi dan akan ketinggalan jika tidak membaca atau mendengarnya!!


Khamis 21 November 2013 ( 1.15pm – 2.30pm) Program Dunia Pengguna
Radio 24 :
 
Kata-kata Aluan & Ucapan Selamat
Kepada tetamu  hari ini di  program Dunia Pengguna, Puan Hajjah Hatijah Aam

Datuk Nadzim :
GISB Holdings Sdn Bhd ini yang  dipimpin oleh Puan Hatijah sendiri, bagaimana boleh mengekalkan keuntungan, kesinambungan, sebab benda ini kalau kita tengok pada kebanyakan peniaga kita model sebegini belum ada ya..

Macamana kita boleh mengambil contoh, kalau kita lihat zaman dulu ya, bagaimana Arqam boleh membina satu model perniagaan yang boleh hidup dan boleh mempengaruhi begitu ramai penyokong sehingga mempunyai sumber kewangan yang cukup membanggakan di luar negara, sedangkan kita lihat usahawan (biasa) di luar ini dengan modalnya, dengan bantuannya, dengan duitnya pun tidak dapat (berjaya). Bagaimana puan hendak berkongsi sedikit pengalaman, apakah rahsianya?

Puan Hajjah Hatijah Aam :
Assalamualaikum & Bismillah, pertama saya ucapkan terima kasih dengan kehendak Allah, tiba-tiba saya dijemput oleh seorang Datuk, dipanggil Tokki (Datuk Nadzim Johan) dari PPIM. Sekarang saya berada di Radio 24, saya ditanyakan tentang kelainan perniagaan GISB Holdings Sdn Bhd yang ditaja juga oleh YKPPM.

Saya mendapat suatu prinsip, atau satu kaedah dasar perniagaan yang dibuat atas nama Islam, nama Tuhan, yang sangat melibatkan Allah dan Rasul itu di dalam perniagaan. Saya setuju dengan cara ini dan saya memang praktiskan sebab nampaknya ia memberi hasil. Tuhan itukan suatu keperluan yang tidak boleh tidak dalam hidup kita, begitu juga Nabi. Tuhanlah yang memberi kehidupan kepada kita, oksigen kepada kita.

Datuk Nadzim :
Saya pernah berniaga, saya tahu, bukan mudah. Jadi dengar baik-baik untuk kita menimba rahsia, belajar dan insyaAllah boleh berjaya.

Puan Hajjah Hatijah Aam:
Dalam hidup ini kita memang sangat berhubung dengan Allah, bahkan nyawa kita ini pun Allah yang tentukan, maka kami melihat, dalam perniagaan, untuk jadi kaya pun, memang kena kuat dengan Allah dan Rasul, tak boleh dengan Allah sahaja. Allah itu menggunakan pesuruhNya. Jadi usaha-usaha untuk melibatkan atau menghadirkan Allah dan Rasul sebagai penyelesai masalah, pemodal, membantu di sana-sini, itulah yang sangat diusahakan. Yang asalnya dulu, ini semua sebenarnya diajarkan atau ditemukan oleh suami saya arwah Ashaari Muhammad (Abuya).

Dalam hidup ini, saya melihat bahawa kita sebagai orang Islam sebenarnya kena sangat melibatkan Tuhan dan Nabi kita. Sebab terlalu banyak masalah yang di luar kuasa kita. Banyak keperluan kita sebagai hamba. Maka segalanya disandarkan kepada Tuhan.
Allah memberitahu kita, Dia menolong orang bukan Islam atas dasar quwwah atau kekuatan lahir, tetapi Dia menolong orang Islam atas dasar Cinta dan Kasih. Allah sayangkan orang Islam yang (serius) mengambil Dia sebagai Tuhan, Dia telah berjanji untuk menolong. Sebab itu kami betul-betul usahakan perhubungan ini, perhubungan hati, perhubungan cinta dan perhubungan taqwa dengan Allah dan Rasul.

Tentang Rasul saya suka mengatakan bahawa kita terlalu perlukan baginda, sebab baginda dijadikan untuk perhubungan kita dengan Tuhan, di akhirat nanti, Rasul yang akan memberi syafaat, kita terlalu perlukan baginda untuk menolong kita, jadi jangan putuskan hubungan dengannya.

Umat Islam sepatutnya sangat merindui Nabi. Sangat berselawat, kerana bagindalah Tuhan ciptakan alam ini, maka alam sangat perlukannya. Untuk kejayaan kita, maka bila kita mendapatkan Nabi Muhammad dengan hati yang rindu padanya, maka dialah yang sebenarnya akan mempastikan kejayaan itu. Dan ini tidak diminta dari orang bukan Islam.

Tetapi orang-orang Islam tidak boleh meniru orang bukan Islam sebab orang Islam ada kaedah yang Allah tetapkan iaitu berniagalah dengan bermodalkan taqwa, cinta, dan takutkan Allah dan Rasul. Jadi itulah yang diusahakan oleh Ustaz Ashaari. Jadi kami meneruskan dengan formula yang sama, dengan kaedah itu, walaupun susah.

Dekat Kaabah itu kita mengadu betul, Alhamdulillah kita dapat lepasi. Sekarang ada satu restoran di Mekah yang menjadi tumpuan orang Malaysia nak makan masakan Malaysia ni.

Radio 24 :
Yang 800 cawangan itu, termasuk kalau di negara kita sahaja ada berapa Puan?

Puan Hajjah Hatijah Aam :
Di Malaysia memang banyaklah, daripada 800 tu, 500 di Malaysia.

Radio 24 :
Maknanya di sini kalau kita lihat perkembangan dari pihak YKPPM, bukan sahaja adanya perkhidmatan perubatan, tetapi ada juga restoran, apa lagi yang mungkin kita tidak tahu kewujudan perniagaannya?

Puan Hajjah Hatijah Aam:
Sebenarnya merujuk kepada Islam, perniagaan ini satu ibadah, ia satu cara berdakwah – memperkenalkan orang kepada Islam, kepada Tuhan, kepada Rasul, jadi oleh kerana keperluan manusia itu bermacam-macam dalam hidup mereka, sedaya-upaya kami sediakan keperluan utama, hal-hal fardhu kifayah.

Seperti kilang-kilang yang mengeluarkan produk halal. Cuma kesilapan kami sebelum ini, ialah kerana tidak mendapat logo halal daripada JAKIM. Jadi setelah baru -baru ini Alhamdulillah, saya diproses oleh JAIS, bertaubat, kemudian kami diberi panduan bagaimana untuk memperluaskan bahan pengeluaran iaitu dengan cara memohon untuk mendapatkan sijil halal.
Jadi sekarang GISB di bawah yayasan ini, semua premis perusahaan sedang mengusahakan ini, logo halal. Jadi mudah masyarakat menerima terutama roti. Roti sandwic itu, memang keluaran kami, memang sedap. Dibuat dengan selawat Nabi, ada berkatnya, insyaAllah. Kilang antaranya ada kilang sosej, fishball, meatball, fishcake….

Radio 24:
Maknanya diproses mengikut standard JAKIM?

Puan Hajjah Hatijah Aam :
Bila nak dapatkan lesen, sijil halal ini, memang dipastikan itu. Mungkin selama ini tidak ikut sangat prosedur untuk mendapatkan lesen, sekarang sedang dalam proses.

Radio 24 :
Bukan sahaja restoran tetapi produk makanan juga ya…

Puan Hajjah Hatijah:
Ya, perkilangan.

Radio 24 :
Mungkin boleh cerita produk-produk lain, sosej, lagi roti, kek..

Puan Hajjah Hatijah Aam:
Bakeri yang mengeluarkan kek dan roti itu memang banyak, setiap negeri di Malaysia ni, setiap negeri mungkin ada 3 bakeri. Juga ada kilang air gas (bikarbonat), air alkali.

Radio 24:
Apa nama produk roti ini atau air?

Puan Hajjah Hatijah Aam :
Roti Ikhwan
2536145474_37c089e998
Roti Ikhwan

Radio 24 :
Semua jenama Ikhwan ya, termasuklah minuman?

Radio 24:
Ya, air tapis, air mineral, air gas, alkali, juga frozen food macam roti canai.
2682815474_f0ed9f6415

Datuk Nadzim :
Ini untuk eksport atau kegunaan sendiri?

Puan Hajjah Hatijah Aam :
Mungkin (selama ini) proses percubaan memahirkan pengeluaran itu, jadi kami berniaga untuk persekitaran dulu, local…Tetapi Alhamdulillah, bila Tuhan takdirkan kami bertaubat ini, mudah-mudahan berkat itu, mudah-mudahan akan dapat dieksport sampai ke luar negara

Radio 24 :
Baik, itu antara yang telah diperkenalkan, ubat gigi pun ada..

Puan Hajjah Hatijah Aam :
Pencuci pinggan, segala syampu dan produk wanita

Radio 24 :
Bagaimana produk Puan ini senang berkembang, walau kita terkejut ada restoran, pengeluaran makanan hingga ke ubat gigi termasuk perkhidmatan perubatan, jadi bagaimana ia boleh berkembang, adakah ia secara perlahan… Atau mungkin kita yang tak sedar…..
Bukan mudah untuk ada perniagaan yang cukup besar ini.

Puan Hajjah Hatijah Aam :
Saya tambah lagi produk, kilang mee (mi basah), tahu, itu banyak di utara,
2682823062_d0f5b46a79
Kilang Mi Ikhwan di Kedah

Radio 24 :
Dekat sini tak ada?

Puan Hajjah Hatijah Aam:
Dalam proses, kami akan cuba usaha ‘market’kan selepas dapat logo halal nanti.

Radio 24:
Saya pernah tengok kedai Ikhwan, memang ada tulisan tetapi kalau di KL memang jarang nampak… Tetapi kalau saya pergi ke tempat lain mungkin ada… Kalau di KL pasarannya meluas atau tidak?

Puan Hajjah Hatijah Aam:
Dari kilang-kilang itu akan dihantar ke KL, kami sudah cetuskan rangkaian 4 buah pasaraya yakni di Pelangi Square, Selayang, Segambut dan Bandar Country Homes… Bila itu dikemaskan sebagai rangkaian yang boleh diuruskan untuk memudahkan sistem marketing itu….jadi di situlah akan dipasarkan produk-produk itu.

Ok, tadi ditanya macamana berkembang, saya nak beritahu bahawa Tuhan kita sangatlah Pemurah, jadi bila kita benar-benar menagih, meminta sangat pada Tuhan, supaya dikuatkan orang Islam, bagi modal, penyelesaian, strategi, teknikal, orang-orang yang cukup. Faktornya, Allah yang mencipta kita, menghidupkan dan memberikan kita bermacam kejayaan dan masalah, maka ada hal yang kita perlukan Tuhan untuk campur tangan kerana ada yang tidak boleh diselesaikan.

Datuk Nadzim:
Dalam masyarakat kita hari ini, terutama orang muda, menghadapi banyak cabaran. Kes pil kuda, merokok, apa agaknya prinsip yang diguna perkumpulan ini untuk menjaga mereka dari terpengaruh dengan ancaman luar yang begitu mendesak. Apakah amalan selain dari berdoa?

Puan Hajjah Hatijah  Aam :
Sebenarnya kesusahan yang kita tanggung sekarang ini, itu adalah masalah yang sedang berlaku dalam masyarakat, sebab itu di setiap zaman, apabila manusia sudah mencapai kemuncak kerosakan, Tuhan datangkan Nabi kerana dia sahaja boleh selesaikan.
Dalam staf kami, remaja dan anak-anak ada yang terlibat dalam itu semua.
image

Petikan Website YKPPM.org

Saya dah tubuhkan di bawah YKPPM ini, Pertubuhan Kembali Bersinar Malaysia, (PKBM) khas untuk bahagian dadah, untuk memulihkan dan Alhamdulilah, dengan modul ini, budak-budak tu dah berhentilah, dalam 3 bulan,sudah takut untuk melakukannya, dengan syarat dikawal terus… Ramai…

Datuk Nadzim :
Dalam masyarakat di luar sana, cukup takut, kita lihat begitu ramai yang terlibat…

Puan Hajjah Hatijah Aam :
Oleh kerana hanya Nabi yang dapat selesaikan masalah ini, dalam sejarahnya, maka kami minta mereka selawat banyak-banyak, hubungkan hati dengan Nabi, cakap ‘ Wahai Rasulullah, Nabi akhir zaman, Nabi sampai kiamat, Nabi yang akan memberi syafaat di akhirat, tolonglah, tolong saya… Saya bukannya hendak rokok dan dadah, tetapi saya tidak mampu, tolong mampukan’. Jadi mereka dapat satu pengalaman, yang diberi kekuatan oleh mukjizat Nabi….

Panggilan Pendengar,
Azham
Assalamualaikum Tokki dan Puan Hajjah…
20131123-170610.jpg
Bilik Rawatan Pergigian Utama, Bandar Country Homes.
Dr Azlina Jamaluddin, BDSc (Adelaide) MDSc (London)

Saya rasa tempias bersaudara dengan Ikhwan kerana duduk di Country Homes, saya baru berpindah. Saya terasa bahang kegiatan ekonomi dari kompleks Ikhwan ni banyak membantu. Selain dari restoran yang disebut tadi, saya lihat ada kedai laundry, yang terbaru, kedai cabut gigi pun ada Tokki. Baru-baru ini saya ada buat rawatan saraf (root canal treatment), ada specialist pula tu Dr Azlina. Memang betul Puan cakap nak perbesarkan bahagian perubatan… Alhamdulilah

0 comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

Sample Text