Social Icons

Wednesday, 1 October 2014

Mencintai Allah Akan dapat Segalanya, Melupakan Allah Hilanglah Semuanya

Sebelum mencintai manusia, usahakanlah mendapatkan hati yang cintakan Allah. Kecintaan, kerinduan dan rasa takut kepada Allah akan menjadikan kita selamat dalam bercinta. Cinta yang halal ialah bila ianya didahului dengan Cintakan Allah. 

Hati yang kuat hubungannya dengan Allah akan mendorong berhati-hati dalam bercinta, mengawal diri dari terjebak dengan dosa dan noda. Hati orang yang mencintai Allah akan mendahulukan perintah Allah dari segala yang lain. 

Indahnya percintaan jika ianya diredhai Allah. Justeru berkahwinlah dan bercintalah dengan pasangan hidup anda selepas kahwin. Ianya akan menyelamatkan dan membahagiakan. Zuriat yang diperolehi adalah untaian permata nikmat yang amat berharga untuk dunia dan akhirat kita!! 

Bacalah 8 perkara berkaitan hakikat cinta;

1. Cinta adalah perbuatan. Kamu tidak boleh berkata cinta tanpa membuktikan apa yang kamu kata. Kamu perlu buktikan pada orang yang kamu cinta bahawa kamu cinta pada dia.

2. Cinta lebih dari satu perasaan kerana cinta boleh menyebabkan kamu gembira, sedih, tertekan dan alami bermacam-macam perasaan lagi. Cinta juga berubah mengikut mood.

3. Cinta tidak akan mengecewakan orang yang terus mencintai. Kadangkala tidak semua perkara akan berjalan dengan lancar dalam hubungan tetapi kamu tidak akan kecewa jika kamu terus mencintai walaupun dia bukan lagi milik kamu. Melihat dia bahagia dan kamu pula mencari kebahagiaan lain adalah cinta yang hebat.

4. Cinta yang sejati adalah misteri tetapi ada jalan untuk mencapainya. Cinta sejati bermula dari dalam hati dan ia seperti kuasa ghaib yang akan membawa kamu masuk ke alam lain.

5. Cinta adalah suci dan jauh dari dosa. Perasaan cinta akan membuatkan kamu sentiasa ingin melakukan kebaikan. Cinta yang membawa keburukan adalah di sebabkan nafsu, hasutan syaitan, perasaan dendam dan dengki.

6. Cinta tidak pernah terjadi untuk mencintai rupa paras. Sebaliknya cinta hanya akan muncul apabila kamu mencintai hatinya.

7. Cinta adalah berkorban, memberi dan mengasihi.

8. Cinta tidak boleh di buat-buat kerana ia terjadi dengan sendirinya.

Sumber (dengan sedikit ubah suai)

0 comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

Sample Text