Social Icons

Selasa, 14 Oktober 2014

Tegas, Disiplin Dan Tidak Memanjakan Anak Kunci Kejayaan Dalam Mendidik Mereka!!

Awiah Awi menerima ciuman tahniah daripada anak-anak serta cucu-cucunya.

TIDAK ada apa-apa rahsia. Cuma saya agak tegas dengan anak-anak dan sangat mementingkan soal disiplin bukan saja dalam pelajaran malah kehidupan harian. Mungkin terbawa-bawa cara hidup tentera kerana arwah suami seorang askar.

‘‘Selain itu saya juga tidak biasakan anak-anak terlalu manja. Sebaliknya sentiasa memberikan mereka tugas untuk mereka menjadi lebih bertanggungjawab.’’

Demikian jawapan Tokoh Ibu Mithali 2010, Awiah Awi, 64, apabila ditanya mengenai rahsia kejayaannya mendidik sembilan anak-anak yang kesemuanya lelaki.

Kini kesemua anak-anaknya yang berusia antara 20 hingga 48 tahun telah berjaya dalam bidang masing-masing dengan menyandang jawatan penting sama ada dalam sektor awam mahupun swasta.

Kegigihan dan ketabahan Awiah membesarkan anak-anak mendapat pengiktirafan melalui anugerah tersebut oleh Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim).

Ibu tunggal berusia 64 tahun berasal dari Kampung Pantai Layang, Muar, Johor, menerima anugerah tersebut daripada isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor pada satu majlis yang diadakan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Awiah mengakui ketegasan dalam mendisiplinkan anak-anak sedikit sebanyak dipengaruhi arwah suaminya, Hamid Samad.

Hasil ketegasan dan tidak berkompromi dalam soal pelajaran itulah membuatkan anak kelimanya, Mohd. Fadli Hamid, 39, muncul sebagai doktor pertama di kampung mereka.

Anak-anaknya yang lain juga tidak kurang hebat di mana anak sulongnya, Sauadi, 48, seorang ahli perniagaan berjaya; Roslan, 44, (jurutera di syarikat petroleum); Abdul Fatah, 42, (pembantu perubatan); Mohd. Fauzi, 41, (pengurus syarikat telekomunikasi); Mohd. Fadzil, 38, ( pengurus Universiti Multi Media); Nor Hisham, 37, (pengurus di Felda), Nor Afendi ( pengetua sekolah) dan Mohd. Farid, 20, masih menuntut di salah sebuah kolej di Johor.

Awiah yang berkahwin pada usia sembilan tahun dan memperoleh anak pertama tiga tahun kemudian, mengakui dulu kehidupannya tidaklah sesenang seperti sekarang.

Dengan anak-anak yang ramai dan hanya mengharap gaji suami sebagai seorang askar, mereka hidup dalam keadaan berjimat-cermat.

Begitupun Awiah tidak berpeluk tubuh menanti kepulangan suami membawa makanan untuk mereka sekeluarga.

‘‘Saya percaya dan yakin rezeki ada di mana-mana. Walaupun hidup susah saya dan suami akan pastikan anak-anak dapat makan setiap hari.

‘‘Saya berusaha mencari pendapatan dengan membuat pelbagai kerja termasuk mengambil upah menjahit baju dan menjual kuih,’’ ujarnya mengenangkan kisah silam.

Biarpun Awiah sibuk mencari rezeki membantu suami, pendidikan anak-anak tidak pernah diabaikan.

Malah beliau akan memastikan setiap anak mematuhi jadual harian yang ditetapkannya sendiri.

Awiah juga mendidik anak-anak agar rajin menolongnya di dapur, walaupun tidak memasak memadai mereka tahu mengupas bawang atau mencuci pinggan mangkuk.

“Setiap anak-anak mempunyai tugas tersendiri semasa di rumah. Biarpun mereka lelaki, saya asuh mereka agar tahu membuat semua kerja-kerja rumah.

‘‘Sebab itu setiap kali mereka bangun tidur, saya wajibkan mereka mengemas tempat tidur sendiri sekali gus menjadikan mereka lebih berdisiplin.

‘‘Saya juga tidak bertolak ansur dalam pelajaran anak-anak. Biasanya anak-anak yang akan mengambil peperiksaan saya akan kecualikan daripada kerja rumah dan tugas tersebut diambil-alih anak-anak yang lain.

‘‘Saya aturkan jadual harian mereka dan memastikan mereka menyiapkan kerja-kerja sekolah dan ada masa bermain dan juga berehat.

‘‘Sesekali saya periksa beg sekolah mereka untuk melihat kemajuan mereka dalam pelajaran,’’ katanya.

Bagi mengeratkan ikatan kekeluargaan di kalangan anak-anaknya, nenek kepada 42 cucu dan seorang cicit itu juga mengamalkan solat berjemaah di kalangan ahli keluarga.

‘‘Kami juga jadikan amalan membaca hadis sebagai rutin harian kami sekeluarga. Malah sehingga sekarang rutin tersebut masih diamalkan.

‘‘Jika semua anak-anak balik, saya akan meminta di kalangan mereka menjadi imam dan bilal dan saya sendiri akan menjadi makmum,’’ akuinya bangga.

KREDIT SUMBER

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text