Social Icons

Tuesday, 30 December 2014

Kehilangan Air Asia Indonesia - Serpihan Dijumpai SAH Pesawat QZ8501

Antara objek keras yang ditemui terapung di atas laut semasa operasi SAR pada hari ketiga.

[Mstar] PANGKALUN BUN: Serpihan yang ditemui pada Selasa semasa operasi mencari dan menyelamat (SAR) pesawat AirAsia Indonesia QZ8501 adalah milik pesawat yang hilang itu, kata Ketua Pengarah Penerbangan Awam Indonesia, Djoko Murjatmodjo.

"Buat masa ini, serpihan tersebut disahkan daripada pesawat AirAsia yang hilang itu dan menteri pengangkutan akan berlepas ke Pangkalan Bun dalam masa terdekat," katanya.

Seorang pegawai tentera udara turut dilaporkan menjumpai serpihan yang dipercayai badan pesawat dan jaket keselamatan di luar pantai Kalimantan. -30/12/14

Berkaitan:
Pesawat QZ8501: Gelongsor Kecemasan, Pintu Pesawat Ditemui

[Mstar] PANGKALUN BUN: Objek keras menyerupai gelongsor kecemasan dan pintu pesawat ditemui semasa operasi mencari dan menyelamat (SAR) pesawat AirAsia Indonesia QZ8501 dilakukan.

Sebuah pesawat yang menyertai operasi SAR menemui serpihan tersebut kira-kira 105 batu dari Pangkalanbun.

Susulan penemuan itu, sebuah helikopter dihantar untuk meneliti objek tersebut dengan lebih dekat lagi.

"10 objek keras dan banyak serpihan kecil. Objek seperti itu tidak selalunya dilihat berada di atas permukaan laut.

"Kedudukan objek tersebut ditemui adalah kira-kira 10 kilometer dari lokasi terakhir pesawat tersebut dikesan," kata pegawai tentera udara Indonesia, Agus Dwi Putranto pada Selasa.

Beliau berkata, 10 objek tersebut terdiri daripada pintu pesawat, gelongsor kecemasan dan sebuah objek berbentuk segi empat.

Seorang jurugambar agensi berita AFP yang menyertai misi SAR turut mengesahkan ternampak serpihan bertaburan di atas laut seperti jaket keselamatan, rakit pesawat dan tiub panjang berwarna oren.

Pesawat QZ8501 itu terputus hubungan dengan menara kawalan udara Indonesia kira-kira 42 minit selepas berlepas dari Lapangan Terbang Surabaya menuju ke Singapura, awal pagi Ahad.

Pesawat tersebut membawa 155 penumpang dengan tujuh anak kapal. -30/12/14

0 comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

Sample Text