Social Icons

Selasa, 30 Disember 2014

Maklumat Banjir Terkini

KEPADA SEMUA SUKARELAWAN & BADAN NGO

Laporan Semasa Bencana Banjir Kuala Krai
30/22/14

Semua jalan utama ke kuala krai - gua musang & kuala krai - kota bharu boleh dilalui kepada semua kenderaan.

Kesesakan lalulintas di jalan utama telah reda berbanding semalam kerana semua kenderaan awam & sukarelawan berebut2 untuk ke destinasi masing2.

Bekalan elektrik & air masih lumpuh di semua tempat kecuali di kawasan perumahan drpd batu jong menghala ke machang belaka mula pulih berperingat2

Akses telefon & komunikasi masih lumpuh dan akses telekomunikasi hanya boleh didapati di kawasan sungai durian - kuala krai dan kg laloh. Sekiranya ingin membuat sebarang panggilan bg laluan gua musang dinasihatkan membuat panggilan terlebih dahulu di gua musang & kg laloh.

Sebahagian besar lokasi banjir di tempat2 terpencil sudah dapat diakses oleh team sukarelawan tetapi dgn kuantiti bekalan yg sedikit dan disarankan bantuan tambahan dihantar dari semasa ke semasa. Setakat ini lokasi yang masih belum dapat diakses adalah Kampung Bahagia yang hanya boleh diakses menggunakan laluan air. Jumlah mangsa dianggarkan 700 orang.

Digalakkan agihan dibuat dalam bentuk "packing" dari rumah ke rumah dan di berikan kpd keluarga bukan kepada mangsa secara individu.

Elakkan mengagih bantuan bekalan ditepi jalan jalan utama untuk mengelakkan monopoli bantuan & pengagihan kepada orang yang sama.

Untuk mendapatkan maklumat mengenai akses ke kampung2 & sasaran agihan sila kunjungi bilik operasi banjir yang dibuka di pejabat adun mengkebang, dataran peladang guchil, pejabat adun manek urai & dewan majlis daerah dabong.

Tinjauan semalam mendapati air telah kesemuanya surut cuma hujan di gua musang menyebabkan ada sedikit kenaikan air di manek urai...

Bagi memudahkan pengagihan bantuan ke 4 bilik operasi banjir, kami telah menubuhkan  Bilik Operasi Banjir (BOB) di Kuala krai sbg pusat pengumpulan & agihan bantuan untuk diagihkan bilik operasi kecil di setiap dun.

Agihan secara terus juga boleh dibuat secara sukarela dan dinasihatkan anda mendaoat gambaran awal ttg bentuk mukabumi, lokasi penempatan & kumpulan sasaran daripada pegawai yang bertugas di setiap bilik operasi.

Bilik operasi pusat menerima sebarang bantuan dan dibuka 24 jam

Setakat ini barang2 keperluan mendesak adalah beras,minyak masak,gula,selimut,kain sarung, pampers & susu bayi...

bantuan logistik amat diperlukan untuk memudahkan BOB membuat pengagihan ke bilik bilik operasi tersebut seterusnya dipecahkan agihan melalui Penghulu @ terus kepada pusat - pusat pemindahan.

Sebarang pertanyaan boleh diajukan kepada saya.

Sekian, terima kasih

Pengarah
Bilik Operasi Banjir
Kuala Krai
Kelantan
013-9225270

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text