Social Icons

Sabtu, 20 Disember 2014

Kisah Seorang Gadis Kecil dan Keusahawanan

Kecil jangan disangka anak
Susunan Siti Salmiah A Hamid


Mungkin nampak mustahil tetapi Asia Newson, mampu mengubah habuk menjadi padang pasir.

"Sejak berumur kira-kira empat atau lima tahun lagi, saya sentiasa menginginkan untuk memiliki kemeriahan atau kuasa kecil yang membolehkan saya pergi jauh," kata Asia kepada ABC News.

Dikenali sebagai 'usahawan termuda Detroit', Asia adalah pengasas bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Super Business Girl iaitu sebuah syarikat yang dijalankan bersama ahli keluarganya.

Asia sering menghampiri orang-orang asing atau yang tidak dikenalinya di jalanan bagi menjual lilin buatan sendiri supaya dia boleh membeli pakaian dan makanan untuk kanak-kanak yang memerlukan, barangan sekolah serta bekalan perniagaannya.

Dia yang berusia 11 tahun tidak kekok dengan tingkah laku sebagai seorang penjual berjaya menjalankan syarikatnya sendiri selama enam tahun.

Berasal dari Michigan, Asia menunjukkan keyakinan diri pada ABC News' 20/20 sewaktu kamera mengikuti pergerakan kanak-kanak ini yang mendekati orang yang tidak dikenalinya dan cuba meyakinkan mereka untuk melabur dalam perniagaannya yang semakin berkembang.

"Hari ini, saya mencari keuntungan sekurang-kurangnya RM69.66 untuk membolehkan saya membeli peralatan yang diperlukan bagi memperluas dan mengembangkan perniagaan saya," katanya.

Pada masa yang sama, seorang wanita tertarik dengan semangat Asia sewaktu beliau diaju untuk membeli lilin itu lalu wanita terbabit membeli dengan bayaran RM348.30.

Bersama ayahnya Michael yang menunggu berhampiran, Asia turut mengedarkan kad perniagaan ketika dia membuat pusingan perjalanan.

"Detroit masih tempat yang hebat untuk memulakan perniagaan. Kami mempunyai orang-orang yang baik. Mereka akan memberi galakkan kepada anda. Maksud saya, saya menjual lilin di sini seumpama perniagaan saya sangat memberikan keuntungan," kata sunti yang cepat matang itu.

Asia turut menarik perhatian Dave Anderson, pemilik bersama Bamboo Detroit, pusat inkubator tempatan untuk memulakan syarikat.


"Dia benar-benar banyak memahami konsep perniagaan yang lebih baik daripada kebanyakan dewasa yang berinteraksi dengan saya dan ia hanyalah satu perkara semula jadi.

"Saya begitu kagum dengan semangat beliau, saya hanya mahu berikan dia semua wang dalam poket saya," kata Anderson yang membeli lilin daripada Asia pada tahun lepas.

Bamboo Detroit memberi Asia ruang bebas dan sokongan Internet untuk membangunkan Super Business Girl agar dapat memenuhi impiannya untuk melatih kanak-kanak lain dalam bidang keusahawanan.

Pada laman web terbabit, ujar Asia misi syarikatnya adalah untuk mengenali potensi sebenar dalam setiap kanak-kanak dan untuk membangunkan keselamatan intrinsik yang menggunakan bakat optimum individu itu.

Asia yang turut menjual lilin atas talian dengan harga RM34.79-RM52.21, berkongsi kisah mengenai usaha permulaan perniagaannya semasa ditemubual dengan MSNBC pada Februari lalu.

"Ayah saya seorang jurujual. Dia keluar rumah untuk menjual lilin ini dan saya biasa mengekorinya kerana tiada siapa perasan kehadiran saya.

"Ayah sering berkata, jualan lilin agak sukar tetapi entah bagaimana saya pun mencubanya. Jadi, pada satu hari saya mengganggu penyampaiannya dan saya berkata sesuatu yang hakikat sebenarnya saya sudah mengaut keuntungan lebih banyak daripada dia," kata Asia.


Super Business Girl

Inilah antara produk yang dijual melalui laman Super Business Girl milik Asia

Tertera pada laman berkenaan misi perniagaan Super Business Girl sebagai :

TO RECOGNIZE THE TRUE POTENTIAL IN EVERY CHILD AND TO DEVELOP INTRINSIC SECURITY THAT MAKES OPTIMUM USE OF THEIR INDIVIDUALIZED TALENT

Iltizam Asia menjadi inspirasi kita bersama ....

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text