Social Icons

Ahad, 20 Julai 2014

Bagaimana Dengan MAS Selepas Ini?

MAS adalah syarikat penerbangan negara. MAS dibanggakan oleh rakyat Malaysia walaupun dari beberapa sudut, banyak perkara yang perlu dibaiki terutama soal jualan arak di dalam pesawat. Hal ini sangat mengundang kemurkaan Allah.

Apapun MAS telah melalui perjalanan yang sangat panjang. Sejarah MAS sendiri menunjukkan ia lahir sebagai sebuah entiti kebanggaan negara sejak penubuhan Malayan Airways Limited atau MAL pada 12 Oktober 1937. 
 
2 April 1947, Perkhidmatan Malaysia Airlines bermula dengan 
pesawat Airspeed Consul terbang dari Singapura ke Kuala Lumpur.
Dengan pengalaman yang begitu lama, MAS sepatutnya berterusan mengutip laba dalam pelbagai bentuk. Ianya tentu bukan sahaja dari sudut kewangan tetapi juga membina imej negara, keuntungan politik, peningkatan hubungan sosial dan antarabangasa, keselamatan dan reputasi yang terpuji.

Tetapi apa yang diharapkan itu terbantut - sekurang-kurangnya buat masa ini. MAS yang sdg mengalami kemelut kemerosotan dan kerugian, terpaksa pula berdepan dengan dua insiden paling dahsyat dalam sejarah penerbangan negara. Itulah takdir Allah yang tidak mampu kita bantah atau pertikaikan. 

Soalnya bagaimana cara hendak selamatkan MAS. Di pihak kerajaan tentu ada pelbagai alternatif ke arah penyusunan semula MAS dan diharapkan MAS akan bangkit semula.

Apakah bangkrap salah satu dari alternatif yang dimaksdukan? Sama-samalah kita doakan agar Allah jadikan yang terbaik untuk MAS dan negara kita keseluruhannya. Bantulah kami dan negara kami ya Allah!!!

Belum pernah dalam sejarah penerbangan awam dunia, dua pesawat dari model yang sama dan dari sebuah syarikat penerbangan yang sama musnah dalam tempoh empat bulan. Dan jika dicantum jumlah mangsa yang terkorban akibat malapetaka ini, ia adalah satu rekod dunia malah yang terburuk dalam sejarah penerbangan awam dunia.

Malah Dunia pun tiada jawapan kepada bencana yang menimpa Syarikat Penerbangan Malaysia ini. Akan tercatat dalam sejarah, dalam tempoh empat bulan sahaja, MAS kehilangan 534 pelanggan dan kakitangan dengan 239 orang dari pesawat MH370 yang hilang di Lautan Hindi sehingga kini tidak dapat dikesan dan dijejaki.
 
Sesungguhnya cabaran dan dugaan yang sedang dihadapi oleh MAS adalah sangat-sangat luar biasa dan memerlukan kesabaran yang tinggi untuk dipikul. Jika kita di luar MAS berasa gundah, resah dan gelisah, apatalah lagi mereka yang berada di dalam syarikat itu.
  
Pesawat Boeing 777-200 milik MAS 

Seorang bekas kakitangan MAS yang dikenali penulis menangis teresak-esak sebaik sahaja berita mengenai tragedi ini muncul di kaca televisyen.

"Tidak!Tidak mungkin untuk kali kedua...Ya Allah Ya Tuhanku..," katanya sambil menutup muka dengan kedua-dua belah tangan.

Itu airmata dari bekas kakitangan MAS, apatah lagi mereka yang masih berkhidmat.

Dalam kes ini, bukan sahaja MAS tetapi Malaysia sebagai sebuah negara sedang sengsara dan kebigungan menghadapi krisis kedua yang melanda syarikat penerbangan kebangsaan dalam tempoh tidak sampai lima bulan.

Pada 8 Mac lalu, MAS turut kehilangan pesawat dari model yang sama dan kehilangannya itu masih tidak ditemui sehingga ke saat ini sekaligus menjadikannya misteri antarabangsa paling dahsyat.

Bukan sahaja ia tidak ditemui malah secebis serpihan daripada bangkai pesawat tersebut pun tidak dapat dikesan.

Petanda di mana ia terhempas atau menghilang pun masih menjadi teka-teki yang tidak terjawab. Kemudian insiden terbaru yang berlaku di Ukraine pada Khamis lagi menyayat hati. Kesemua 295 penumpang dan anak kapal terkorban dalam sekelip mata apabila pesawat dari model yang sama dan milik syarikat penerbangan yang sama hancur musnah jatuh terhempas di kawasan konflik antara etnik Rusia Ukraine dengan kerajaan pusat pimpinan etnik Ukraine.

Teori yang diperkatakan oleh semua orang ialah ia musnah ditembak menggunakan roket tapi tiada siapa pun yang tampil mengakui bertanggungjawab melakukannya atau pun dilihat melakukannya.

Sejak malam semalam sehinggalah ke saat ini, semua stesen televisyen tempatan dan antarabangsa iaitu dari CNN, BBC sehinggalah ke Al Jazeera tidak henti-henti menyiarkan program temubual khas untuk membicarakan tragedi yang menimpa pesawat MAS ini.

MAS untuk kali yang keduanya menjadi topik bualan paling panas semua agensi berita, media dan televisyen dunia. Belum pernah dalam sejarah syarikat penerbangan ini, ia menerima liputan yang begitu meluas dan menjadi bahan berita utama dunia sebanyak dua kali dalam tempoh beberapa bulan.

Tetapi apa yang pasti ialah, syarikat penerbangan yang kini sedang nazak dan berhadapan dengan kemungkinan diisytihar bankrap sebagai jalan terbaik untuk memulihkannya semula perlu berhadapan dengan satu lagi kisah sedih, pahit dan malang serta perhatian dunia ekoran insiden kedua yang menimpanya.

Persoalan paling besar yang kini menjadi tanda tanya ialah bagaimanakah malapetaka seperti ini melanda sebuah syarikat penerbangan yang rekod perkhidmatannya adalah antara yang terbaik dan cemerlang di dunia dalam tempoh masa yang begitu singkat.

Percayalah, jawapannya akan terus diperdebatkan sehingga ke akhir masa... ~mstar

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text