Social Icons

Thursday, 10 July 2014

Jaga Solat Anak-Anak Kita Semua...

Kredit untuk sumber: BLOG MARIA FIRDAUS
By : Mohd Firdaus Mat Saad

Assalamualaikum,

Saya doakan anda semua sentiasa dilimpahi rahmat dan kasih sayang daripada Allah. Semoga Allah memberikan kekuatan kepada kita untuk beramal ibadah sepanjang bulan Ramadhan ini.

Hari ini saya nak berkongsi dengan anda satu kisah yang berlaku kepada saya baru baru ini berkaitan kanak kanak dan remaja berhampiran rumah saya.

18 bulan yang lepas, saya ada menulis topik yang hampir sama. Saya kongsikan kerisauan saya mengenai generasi muda di kampung saya. Anda boleh KLIK DAN BACA DI SINI

Apa yang saya kongsikan dalam entri sebelum ini bukan satu rekaan. Ia adalah satu FAKTA dan REALITI yang kita semua terpaksa untuk terima.

MAJLIS BERBUKA PUASA DI SURAU

Untuk pengetahuan anda, setiap hari di surau saya ada menganjurkan majlis berbuka puasa. Alhamdulillah, setiap hari hampir 80 orang yang akan datang untuk kami semua berbuka puasa bersama sama.

Untuk pengetahuan anda, separuh daripada perbelanjaan majlis berbuka puasa di surau saya ditaja bersama oleh pembaca blog Maria Firdaus. Terima kasih saya ucapkan kepada anda.



"Sesiapa yang memberi makan untuk orang yang berbuka puasa, dia akan memperoleh pahala yang sama seperti orang itu berpuasa. Tidak kurang walau sedikitpun."


Terima kasih kepada sahabat sahabat yang menyumbang dahulu. Walaupun sebenarnya kami masih kekurangan sekitar RM6000. As of now, pihak surau terpaksa 'korek' tabung untuk menampung kekurangan ini.

KISAH REMAJA TINGKATAN 4

Setiap hari, ramai remaja dan anak anak kecil akan datang untuk berbuka puasa di surau.
Apa yang menyedihkan saya, selepas beberapa hari saya mula perasan. Ada remaja yang hanya datang berbuka puasa tetapi mereka tidak bersolat.

Bukan seorang, bukan dua orang, tetapi ramai.

Saya mula perasan selepas saya tengok bilangan mereka yang naik solat Maghrib tidak ramai berbanding semasa berbuka.

Hari demi hari, saya cuba perhatikan wajah anak-anak yang datang berbuka. Akhirnya saya dapat kenal pasti beberapa orang yang selalu datang berbuka tapi langsung tak nak naik solat Maghrib bersama.

Sekitar 4-5 orang. Wajah-wajah remaja yang berusia sekitar 15-17 tahun.

Semalam, selepas habis berbuka puasa. Saya berjumpa dengan mereka, saya berkata kepada mereka.

"Adik, abang tengok hampa dah beberapa hari mai buka puasa tapi tak naik solat Maghrib. Kenapa?"

Semua diam sambil gelak-gelak.

"Lepas ni, pi naik atas. Kita solat Maghrib ok. Hampa ni dah besar. Dah baligh dah pun. Takkan tak mau solat."

Saya agak was was dengan mereka. So, saya pun ambil keputusan untuk tunggu mereka habiskan makanan mereka walaupun saya tahu, saya mungkin terlewat naik Solat Maghrib.

Mereka rasa tidak selesa. Kemudian, ketiga tiga mereka berjanji dengan saya.

"Ok bang... Abang jangan risau. Kami janji. Kami mesti naik solat Maghrib kat atas. Kalau kami tak solat, abang denda kami. Ketuk ketampi 1000 kali."

Kemudian, salah seorang mereka menambah.

"Ketuk ketampi 1000 kali kerja budak budak bang. Kami mesti pumping 1000 kali. Abang pi lah naik dulu, nanti kami naik. Kami janji."

Mendengar janji mereka yang agak bersungguh. Saya pun naik ke atas untuk menunaikan Solat Maghrib.  Selepas Solat Maghrib, selesai memberi salam. Saya pusing ke belakang.

Saya tengok, ketiga tiga mereka tidak berada pun di dalam surau. Saya cepat cepat turun ke bawah. Tiada seorang pun di antara mereka yang ada di bawah. Dalam hati, saya berasa sangat sedih dan kasihan. Mereka sangka mereka berjaya menipu saya.

Sebaliknya, mereka sebenarnya menipu Allah dan mereka menipu diri mereka sendiri. Saya kasihan melihat 'keberanian' mereka sampai begitu sekali.

Mereka sudah remaja. Tak lama lagi mereka akan jadi dewasa. Suatu hari nanti mereka akan berkahwin. Suatu hari nanti mereka akan ada anak.

Bagaimana nasib anak-anak mereka suatu hari nanti? Adakah mereka akan bersolat?

Apakah nasib generasi akan datang?

Di manakah silapnya?

Allahuakbar. Risau saya memikirkannya.

PERISTIWA MINGGU LEPAS

Sekarang, saya nak berkongsi dengan anda kisah yang berlaku pada minggu lepas pula.

Saya pergi ke surau untuk menunaikan Solat Zuhur berjemaah. Pada waktu itu, saya ternampak sekitar 6 orang kanak kanak sekitar umur 10-14 tahun duduk di bawah surau.

Saya jumpa mereka dan saya katakan, "Adik, jom naik atas. Orang dah nak solat tu."

"Ok bang. Abang naik dulu. Nanti kami naik"

Saya terus naik ke atas.

Semasa di rakaat kedua, saya terdengar suara suara mereka masih bersembang di bawah dan baru ada yang masuk ke dalam surau di tingkat atas.

Dalam erti kata lain, mereka ini semua mesti masbuk.

Selepas saya memberi salam, saya perhatikan mereka. Hanya dua orang ada di atas. Tetapi, kedua-dua mereka pun sudah memberi salam bersama-sama imam.

Saya pergi kepada mereka dan berkata. "Adik tadi solat Zuhur berapa rakaat?"

Dia jawab, "4 rakaat".

Saya cakap kepada beliau. "Betui ka? Pi solat lain. Abang tau hampa solat tak cukup rakaat ni."

Sebab hanya ada 2 orang yang solat. Saya yakin, mesti ada lagi 4 orang di bawah tak naik solat.

Sebelum turun, saya mengintai dari luar pintu surau 2 orang budak ini. Mereka solat sambil gelak gelak. Dan sekali lagi saya nampak mereka solat hanya 2 rakaat sahaja. Selepas memberi salam, mereka terus bangun untuk keluar dari surau.

Saya menunggu mereka di pintu luar.

Bila mereka sampai di situ, mereka terkejut melihat saya masih ada di situ.

Sekali lagi saya tanya mereka. "Adik solat Zuhur berapa rakaat tadi?"

Mereka hanya tersengih.

Saya katakan kepada mereka. "Mana boleh solat Zuhur 2 rakaat. Pi solat sekali lagi. Kali ni, mesti solat 4 rakaat. Abang tengok hampa dari belakang."

Kali ni saya yakin mesti mereka solat 4 rakaat. Sebab mereka rasa saya 'melihat' mereka dari belakang.

Padahal waktu itu, saya sudah turun ke bawah. Nak cari lagi 4 orang budak tadi. Melihat saya turun ke bawah. Salah seorang dari mereka terus lari.

Di bawah surau. Saya jumpa mereka bertiga. "Mana sorang lagi, kenapa dia lari tadi?"

"Dia pakai seluar pendek bang. Tak boleh solat"

Saya tanya, "Kenapa hampa tak solat tadi?"

"Kami nak naik la ni bang." Mereka menjawab kepada saya.

"Pi solat sekarang."

Sekali lagi, selepas mereka naik ke atas surau. Saya ikut mereka dari belakang. Mereka tak nampak saya sebab mereka ingat saya dah balik.

Saya mengintai dari tingkap surau.

Allahuakbar. Saya lihat mereka solat sambil bergelak ketawa dan solat hanya 2 rakaat.

Selepas habis solat, mereka turun ke bawah. Saya cepat-cepat lari ke bawah menunggu mereka di kerusi.

Saya jumpa mereka, saya cakap. "Bagus... Dah solat pun. Cepatnya solat. Solat berapa rakaat?"

"Mestilah 4 rakaat bang"

Saya cakap kepada mereka. "Dah, jangan tipu abang. Dah la hampa solat gelak gelak. Solat dua rakaat pulak tu. Kenapa buat macam tu?"

"Dia kacau saya bang."

"Adik, hampa ni dah besar. Tak baik main-main dengan solat. Kalau sekarang hampa tak solat, esok dah besar macam mana nak jaga solat. Kalau tak solat, macam mana nak masuk syurga?"

"Dah, sekarang pi naik atas balik. Solat betul betul. Jangan gelak. Solat 4 rakaat ok"

Sekali lagi, mereka naik ke atas surau. Kali ini saya mengandaikan mereka bersolat dengan betul sebab saya katakan kepada mereka. Saya akan tunggu dan tengok mereka solat dari luar pintu.

Alhamdulillah, mereka bersolat dengan baik kali ini.

Semasa mereka bersolat, saya pun bersembang dengan dua lagi rakan mereka yang dah solat lebih awal tadi.

Saya tanya, "Hampa nak pi mana lepas ni?"

Mereka dengan bangganya menjawab. "Kami nak pi main games"

Hmm..Saya pun malas lah nak ceramah banyak-banyak. Nanti budak budak ni meluat pulak kat saya. Saya buat rileks ajer la.

Selesai mereka yang di atas bersolat, mereka turun dan jumpa saya.

"Abang, ada duit tak bang. Bagi lah kami duit sikit bang. Kami nak beli barang ni."

"Hampa nak beli barang apa?"

"Adalah bang. Kami tak cukup duit ni. Abang bagi lah sikit."

Kemudian, saya tanya dia. "Nak duit ni mesti nak main games."

Dia jawab, "Mana ada bang. Saya bukan nak main games. Saya nak beli barang"

Saya terus menjawab. "Dah la adik oi.. Baru kawan hang tadi cakap hampa nak pi main games lepas ni. Lagi nak tipu."

Budak itu tersengih dan gelak.

"Tak pa lah bang. Kami pi dulu."

Tiba-tiba, di luar pagar surau. Saya terserempak dengan salah seorang mak budak ni.

Hehe... Terus saya tahan mak budak ni yang naik motor. Dan saya cakap kat mak dia.

"Kak, kak tanya anak kak sekarang dia nak pi mana?"

Berbelit lidah budak ni nak menjawab.

Dengan rasa sedih mak budak ni berkata. "Angah, kenapa hang buat mak macam ni?"

Saya turut menceritakan kepada akak ni mengenai budak budak ini yang bersolat sambil main-main dan solat tak cukup rakaat.

Kesian saya rasa. Ibu bapa tertipu dengan anak mereka sendiri.

Mereka sangka, anak mereka ke surau untuk bersolat. Hakikatnya, tidak ramai yang betul-betul bersolat.

KISAH INI MUNGKIN ADA DI MANA-MANA
Apa yang saya jumpa ini adalah kes-kes sebenar yang mungkin menjadi masalah di kebanyakan tempat lain juga.

Pergilah ke kampung kampung, hatta ke bandar bandar sekali pun.

Ramai anak-anak yang pergi ke masjid dan surau, tetapi belum tentu mereka bersolat.

Ibu bapa pula mungkin bersangka baik dengan anak-anak mereka.

Nasihat saya kepada kita semua. Jom, sesekali kita buat spot check untuk anak anak kita. Kita perhatikan mereka.

Jika ada anak anak jiran kita sekali pun, kita perhatikan sama-sama.

KLIK DAN BACA DI SINI Ini kisah yang pernah saya kongsikan dengan anda sebelum ini. Anak jiran saya sekarang ini sudah berusia 16 tahun.

Sekarang saya dah tak nampak langsung beliau bersolat di surau. Solatkah dia di rumah?

Wallahualam. Saya tak tahu. Saya cuba bersangka baik walaupun nampak keadaan macam tak berapa baik.

Sama-samalah kita awasi anak-anak kita. Masyarakat akan menjadi lebih baik harmoni jika kita sama-sama mengambil berat keadaan anak orang lain juga.

Mungkin, pepatah "Jangan jaga tepi kain orang" perlu diketepikan untuk kes ini. Semoga apa yang saya kongsikan ini, kita semua dapat mengambil iktibar.

Marilah kita berdoa agar anak-anak kita semua akan menjadi anak-anak yang soleh dan solehah.

Yang akan menjadi pendinding kita dari api neraka. Bukan yang akan 'menarik' kita dari syurga ke neraka. Allahuakbar. Allahuakbar. Allahuakbar.

Ampunkanlah kami semua Ya Allah...
Wassalam


Haji Mohd Firdaus
Memberi Nasihat Untuk Diri Sendiri

0 comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

Sample Text