Social Icons

Jumaat, 25 Julai 2014

Sejarah Nahas Pesawat MAS Dan Di Seluruh Dunia

Insiden pesawat penumpang ditembak jatuh adalah tragedi berulang. Berikut maklumatnya:

Libya Arab Airlines Penerbangan 114 - Pada 21 Feb 1973, 
113 orang di atas kapal yang Libyan Arab Airlines penerbangan terbunuh apabila pejuang Israel menembak jatuh Boeing 727-200 selepas ia sesat dengan ruang udara Gurun Sinai,  Trajedi ini telah dipertanggungjawapkan kepada Israel.

Korean Air Lines Penerbangan 007 - Pada 1 September, 1983
239 orang di atas kapal penerbangan Korean Air Lines terikat dari New York ke Seoul terbunuh apabila jet penumpang telah ditembak jatuh oleh pejuang Soviet semasa Perang Dingin. KAL Penerbangan 007 telah terpesong haluan dan ke dalam wilayah Soviet, dan sepasang jet pejuang telah dihantar untuk memintas penceroboh dilihat. AS Rep Larry McDonald Georgia adalah antara penumpang.

Iran Air Penerbangan 655 - Pada 3 Julai 1988
Di Teluk Parsi dalam krisis tidak menentu, USS Vincennes menembak jatuh pesawat A300 Iran Air Airbus milik Dubai, Emiriah Arab Bersatu. Kesemua 290 penumpang dan anak kapal di atas kapal telah terbunuh. Amerika Syarikat berkata, kapal Tentera Laut itu sedang berbalas tembakan dengan kapal-kapal Iran dan tersalah anggap jet penumpang untuk jet pejuang Iran.

Transair Georgia - Pada tiga hari berturut-turut bermula pada 21 September 1993
Tiga pesawat awam yang dimiliki oleh Transair Georgia terkena peluru berpandu, menyebabkan 136 orang terbunuh. Dua pesawat telah terkena peluru berpandu dari pemberontak Abkhazia, dengan 27 orang terbunuh di atas salah satu kapal dan 108 di pihak yang lain.

Siberia Airlines Penerbangan 1812 - Pada 4 Oktober 2001
Siberia Airlines Tupelov 154 diketuai dari Tel Aviv, Israel, ke Novosibirsk, Rusia, telah ditembak jatuh dan menjunam ke dalam Laut Hitam, telah membunuh ke semua 78 anak kapal, kebanyakan mereka terdiri warga Rusia yang dilahirkan di Israel. Tentera Ukraine menafikan pada mulanya tetapi kemudian mengakui ketenteraan tersilap menembak jatuh kapal terbang semasa latihan latihan.


 
SEJARAH Nahas Pesawat MAS:
Insiden pesawat MAS MH17 ditembak jatuh di Ukraine merupakan yang terburuk dalam sejarah penerbangan negara. MH17 menggunakan pesawat Boeing 777-2H6ER, dengan penerbangan sulongnya pada 17 July 1997. Ianya bertepatan 17 tahun usia pesawat malang tersebut kerana pada tarikh sama 'riwayatnya ditamatkan oleh peluru berpandu 'Bulk'. Untuk rekod, pesawat tersebut telah mencacatkan masa penerbangan sebanyak 75,322 jam dengan 11,434 penerbangan.

Pesawat Boeing 777, merupakan pesawat yang paling selamat. Buat masa ini terdapat 1,200 pesawat serupa di seluruh dunia dan masih ada 340buah lagi yang telah ditempah. ini menggambarkan betapa Boeing 777 adalah terbaik. Takdir Allah, MH17 jatuh ditembak mengorbankan kesemua penumpang dan anak kapalnya.

Pada 8 Mac lalu, MH370 mengalami nasib malang. 239 anak kapal dan penumpang Malaysia Airlines MH370 yang dalam penerbangan Kuala Lumpur - Beijing hilang tanpa jejak. Hingga kini apa yaang sebenarnya terjadi kepada MH370 masih menjadi misteri.

Apa yang diketahui ialah pesawat terbabit merupakan sebuah Boeing 777-200 yang berusia 11.8 tahun. Secara purata, pesawat MAS Boeing 777 mampu beroperasi selama 14.2 tahun.Boeing 777 merupakan antara pesawat paling popular dan selamat dan berkemampuan untuk terbang selama 16 jam.

Boeing 777 mempunyai rekod keselamatan yang amat baik selama 19 tahun beroperasi sehingga tahun lepas. Pada Julai 2013, sebuah Boeing 777 yang dikendalikan syarikat penerbangan Korea Selatan Asiana Airlines terhempas di landasan kapal terbang di San Francisco. Tiga nyawa terkorban dalam insiden itu.

Sebelum MH370, ada dua nahas udara pernah berlaku yang melibatkan pesawat MAS.

Kes nahas pertama dan paling teruk dalam sejarah MAS melibatkan kapal terbang MAS 653 yang terhempas di Tanjung Kupang dan mengorbankan 100 nyawa.

Pada Disember1977, kapal terbang MH 653 (Boeing 737-2H6) berlepas pada 7.21 petang dari Lapangan Terbang Pulau Pinang ke Lapangan Terbang Antarabangsa Subang di Kuala Lumpur.

Pada 7.46 petang, juruterbang Kapten G.K. Ganjoor semasa mendekati landasan Lapangan Terbang Antarabangsa Subang melaporkan kepada menara kawalan mengenai kehadiran seorang "perampas yang tidak dikenali" di dalam pesawat.

Insiden dilaporkan kepada serta-merta kepada pihak berkuasa yang membuat persediaan kecemasan. Namun, beberapa minit kemudian kapten Ganjor memberitahu menara kawalan bahawa beliau akan mengalihkan perjalanan ke Singapura pula.

Malangnya, pesawat MH653 tidak berjaya mendarat di negara itu.


Nahas udara MH653 di Tanjung Kupang 

Rakaman suara kokpit mendedahkan suara jeritan dan bunyi pintu kokpit diceroboh. Rakaman tersebut memaparkan berlakunya kekecohan dan kakitangan keselamatan pesawat juga kedengaran cuba mengawal pesawat.

Pada 8.15 malam, semua komunikasi dengan pesawat MH653 terputus.

Pada 8.36 malam, penduduk di Kampung Ladang, Tanjung Kupang melaporkan satu letupan dan kebakaran di paya bakau berdekatan, di mana bangkai MH653 ditemui.

Nahas tersebut meragut semua nyawa di dalam pesawat, termasuk Menteri Pertanian Malaysia, Datuk Seri Ali Ahmad, Ketua Pengarah Jabatan Kerja Raya, Tan Sri Mahfuz Khalid, dan Duta Cuba ke Jepun, Mario Garcia.

Terdapat spekulasi mengatakan bahawa Tentera Merah Jepun yang bertanggungjawab untuk rampasan pesawat tersebut. Bagaimanapun, spekulasi ini tidak pernah disahkan.

‘Nahas udara Tawau’
Kes nahas udara kedua melibatkan MAS adalah di Tawau yang mengorbakan 34 nyawa dan mencederakan sembilan orang di darat.

Pada September 1995, pesawat Malaysian Airlines Fokker 50 terhempas ketika cuba mendarat di landasan lapangan terbang Tawau. Pesawat dilaporkan terlajak landasan dan terhempas di kawasan perumahan berdekatan.

Saksi dan kakitangan MAS di lapangan terbang Tawau berkata mereka terdengar satu letupan yang kuat dan kapal yang terbakar tersebut merempuh 20 rumah setinggan di Kampung Seri Menanti, berhampiran dengan lapangan kapal terbang.


Bangkai Malaysian Airlines Fokker 50 yang terhempas di Tawau pada September 1995
Menurut laporan siasatan, kemalangan itu mungkin disebabkan oleh kegagalan juruterbang mengikuti prosedur operasi standard (SOP). Laporan itu juga menunjukkan kegagalan pembantu juruterbang untuk memberi amaran kepada kapten tentang pengendalian tidak selamat dan juga gagal mengambil alih kawalan pesawat itu.

Satu lagi faktor yang menyumbang kepada nahas itu ialah kegagalan pengawal penerbangan memberikan perkhidmatan trafik udara yang betul.

Pada bulan Oktober 2013, pesawat Twin Otter yang lebih kecil yang dikendalikan oleh MASwings, terhempas apabila mendarat di Sabah. Pembantu juruterbang dan seorang penumpang terbunuh dalam insiden itu.

Read more at: 

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text