Social Icons

Sabtu, 2 Ogos 2014

Kalau Najib Boleh Jinakkan Ketua Pemberontak Ukraine, Malulah Anwar Tak Boleh Lembutkan Hati Hadi Awang

Dalam perkembangan terbaru untuk memuaskan hati semua pihak berhubung kemelut pertukaran Menteri Besar Selangor, PKR dikhabarkan sedang berusaha mencari calon alternatif kepada Dr Wan Azizah Wan Azizah yang sebelumnya sudah diputuskan untuk mengambil alih tempat Khalid Ibrahim itu.

Menurut berita yang disiarkan dalam Malaysian Insider, seorang ADUN PKR telah dikenalpasti sebagai calon alternatif itu, namun ia hanya akan didedahkan setelah konsensus antara Pas, PKR dan DAP dicapai.

Sebagaimana yang didedahkan oleh salah seorang pemimpin tertinggi PKR, calon tersebut bukanlah Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali kerana Pas memang sudah menolak pencalonan beliau sebagai pengganti Khalid sejak awal lagi.

Dalam usaha menggantikan Khalid Ibrahim sebagai meneruskan Langkah Kajang dan memburu cita-cita menawan Putrajaya menjadi kenyataan, Anwar Ibrahim pada minggu lalu telah memutuskan bahawa PKR bersetuju mencalonkan Dr Wan Azizah sebagai pengganti Khalid.

Bagaimanapun, belum pun persetujuan dicapai antara Pas, PKR dan DAP berhubung pertukaran itu, Presiden Pas, Haji Hadi Awang membuat kenyataan mahu Khalid Ibrahim terus dikekalkan atas alasan tiada pengkhianatan kepada rakyat yang telah dilakukannya sepanjang enam tahun memimpin negeri Selangor.

Tindakan Haji Hadi mengeluarkan kenyataan berbentuk peribadi itu lantas mencetuskan polemik dan kekalutan, bukan saja dalam Pas tetapi juga dalam PR kerana Pas sepatutnya memutuskan sama ada bersetuju atau tidak dengan penggantian Khalid Ibrahim dalam mesyuaratnya pada 10 Ogos depan.

Walaupun PKR dan DAP konsisten bersetuju dengan pertukaran Khalid, Pas nampaknya berbelah-bagi mengenainya.

Perkhabaran mengenai calon alternatif ini dipercayai untuk memuaskan hati pihak tertentu dalam Pas yang tidak bersetuju dengan perlantikan Dr Wan Azizah atas alasan beliau seorang wanita dan isteri kepada Anwar Ibrahim, sedangkan PKR tetap mahukan menukar Khalid Ibrahim.

Bagaimanapun, jika Anwar bersetuju dengan calon alternatif ini ia adalah sesuatu yang memalukan Anwar dan PKR sendiri. Memandangkan Anwar sudah membuat pengumuman bahawa Dr Wan Azizah adalah pengganti Khalid, hasrat itu seharusnya diteruskan tanpa tunduk kepada kehendak pihak lain.

Kiranya bukan Dr Wan Azizah yang akhirnya dipilih menggantikan Khalid, bukan saja saja Langkah Kajang sudah menjadi sumbang, malah lebih teruk lagi ialah ia menjejaskan wibawa Anwar selaku Pengerusi Majlis Pimpinan PR serta bakal Perdana Menteri Malaysia.

Anwar akan dilihat tidak lagi berwibawa kerana terpaksa tunduk kepada kehendak serta kemahuan Pas sedangkan kerusi Menteri Besar Selangor sudah dipersetujui selepas pilihanraya lalu adalah menjadi milik PKR. Setiausaha Agung Pas, Mustaffa Ali sendiri memberi pengakuan bahawa parti itu tidak akan menuntut kerusi yang sudah dipersetujui menjadi milik PKR.

Dalam apa keadaan sekali pun, Anwar bukan saja perlu meyakinkan Pas dan Haji Hadi mengenai pertukaran Khalid, bahkan mesti juga meyakinkan bahawa penggantinya adalah Dr Wan Azizah. Jika calon selain daripada itu, ia adalah kegagalan Anwar.

Sudahlah Pas sebelum ini menolak Azmin Ali, kini ia menolak pula Dr Wan Azizah. Jika dua kali Anwar dan PKR tunduk kepada Pas, kepimpinannya sudah tidak bernilai lagi.

Jika beliau gagal meyakinkan Pas dan Haji Hadi, keyakinan rakyat terhadap kemampuannya sebagai bakal Perdana Menteri juga akan terhakis dengan sendirinya.

Tambahan pula, dalam tragedi MH17 yang baru saja berlaku, Perdana Menteri, Najib Razak telah menunjukkan kejayaan berunding dengan ketua pemberontak Ukraine, Aleksander Borodai mengenai penyerahan kotak hitam, penyerahan mayat kepada kerajaan Belanda untuk pengasingan dan forensik serta akses yang selamat bagi pasukan penyiasat ke tapak kejadian.

Kejayaan Najib berunding telah menaikkan namanya di mata dunia, sedangkan Aleksander adalah ketua pemberontak yang diketahui bersikap ganas dan jarang tunduk kepada kemahuan pihak lain.

Kiranya di ketika Najib berjaya menghasilkan kejayaan berunding dengan seorang ketua pemberontak yang diketahui ganas dan keras tetapi Anwar pula masih terkial-kial untuk melembutkan hati Haji Hadi yang merupakan rakan gabungannya sendiri dalam PR, ia adalah kegagalan paling nyata sekali dari segi kepimpinannya.

Untuk meyakinkan rakyat terhadap kemampuannya sebagai bakal Perdana Menteri dan pembawa agenda perubahan untuk negara, Anwar mesti melembutkan hati Pas dan Haji Hadi serta akhirnya dapat menerima sebulat suara pencalonan Dr Wan Azizah sebagai Menteri Besar Selangor yang baru.

Bertolak ansur bukan lagi pilihan. Jika tidak, lupakanlah Putrajaya. (SH 02/08/2014) 
KREDIT UNTUK BLOG SHAHBUDIN

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text